HELT NY: BMW 3-serie er konsernets viktigste modell, og er som ventet en diskret videreutvikling av en 40 år lang suksess. Her er Model M Sport.

Nye BMW 3-serie lansert i Paris:

Suksessen kommer litt større og slankere

Det skal et godt trent øye til for å se at dette er en helt ny 3-serie. Så skal man da heller ikke tøyse for mye med en modell som er solgt i mer enn 15 millioner eksemplarer.

Publisert Sist oppdatert

BMW 3-serie er konsernets største suksess.

Siden lanseringen for over 40 år siden, har modellen utgjort måleenheten i denne klassen. Mercedes og Audi har tatt opp kampen med henholdsvis C-klasse og A4, mens Volvo i moderne tid har lykkes med sin V60.

Så er det alle de andre, som med vekslende hell, har prøvd seg med mer fokus på dynamikk og design enn praktiske kvaliteter.

Uansett kan vi fastslå at 3-serien har stått fjellstøtt i vinden av konkurrenter.

Les også: Så lange er ventelistene på elbilmodellene

Det er sjuende generasjon som i disse dager vises på bilutstillingen i Paris, og som lanseres i mars.

Målt opp mot forrige modell, vil man se at den er blitt nesten 10 centimeter lengre. Vektreduksjonen på 55 kilo er ikke synlig, trolig heller ikke følbar.

Vektbalansen skal fortsatt være 50-50 på for- og bakaksel, i god BMW-tradisjon.

Utseendemessig er nyregrillen blitt bredere, mens den berømte Hoffmeister-knekken, som man finner på de bakre siderutene på flere modeller, er tolket på en ny måte. Bakfra er det de smale baklyktene som definerer designet.

Utstyrslinjene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sin karakter, med blant annet felger i størrelse 17 til 19-toms.

Les også: Ellevill mottakelse for ny fransk elbil

Ladbar hybrid

Interiøret følger stilen i nye BMW X5, med de to digitale skjermene i instrumentpanelet. Både sjåfør og passasjerer får bedre takhøyde, bein- og skulderplass.

Smalere A-stolpe gir bedre sikt framover.

DIGITAL: Instrumentpanelet har fått en etterlengtet oppdatering. Nå preges det av to heldigitale skjermer.

Til sommeren kommer 3-serie som ladbar hybrid med rekkevidde opp mot seks mil. Det er en økning på rundt 30 prosent.

Endelige tekniske data foreligger ikke ennå, men BMW opplyser at man kan forvente en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 292 hk.

Men først kommer den med en dieselmotorer (320d) på 190 hk. og en bensinmotor (330i) på 258 hk. Prisene starter på 428.300 kroner for en 320d med manuelt gir.