ADVARER: Stadig flere av oss velger leasing når vi skaffer oss ny bil. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Forbrukerrådet med fokus på leasing:

– Her er leasingfellene du må passe deg for

Stadig flere nordmenn leaser bil i stedet for å kjøpe. Forbrukerrådet peker på flere feller som kan påføre deg store økonomiske utlegg.

Publisert Sist oppdatert

I 2016 ble det leaset nærmere 50 000 personbiler i Norge. Stadig flere leaser i stedet for å kjøpe.

– Trygt, enkelt og forutsigbart, sier bilbransjen.

Forbrukerrådet er ikke enig.

– Det er grunn til å tro at mange forbrukere har begrensede kunnskaper om privatleasing, sier testansvarlig Jogrim Aabakken.

Han har gransket leasing av bil, og setter fingeren på syv ømme punkter som kan gi deg ubehagelige, økonomiske overraskelser:

1. Den største feilen man kan gjøre er å inngå en leasingavtale med altfor høy totalpris. Konkurransen er hard. Innhent derfor flere tilbud, og sammenlign totalprisen for leasingen.

Å droppe service blir dermed bare dyrt.

Vær obs på at noen leasingselskaper har føringer for hvilke verksteder som skal brukes til service.

Les også: – Kontraktene er ubalanserte i kundenes disfavør

3. Dersom bilen blir ødelagt i brann, kollisjon eller blir stjålet, risikerer du å tape innbetalt startleie (også kalt forskudd, forskuddsleie, engangsbeløp, kontantandel).

Selv om du som leaser selv betaler forsikringen, og må betale egenandeler og får bonustap, er det leasingselskapet som eier bilen og som får forsikringsoppgjøret.

De færreste leasingselskapene har ordninger som gir leaseren deler av startleien tilbake. Noen har det, men kun under forutsetning av at man inngår ny leasingkontrakt.

For å unngå å tape startleie anbefaler Forbrukerrådet å enten avtale at man får tilbake riktig andel av startleien, kjøpe forsikring som dekker startleie-forsikring, eller be om leasingavtale uten startleie.

4. Noen må si opp leasingkontrakten før avtalt tid på grunn av forhold som samlivsbrudd, arbeidsledighet eller endrede bilbehov.

Da taper man startleien, i tillegg til at man må betale opptil seks månedsleier i gebyr.

Alternativt kan man søke etter en ny person som vil overta leasingkontrakten. Men Forbrukerrådet understreker at det er vanskelig og utfordrende.

– I motsetning til deg, som fikk en ny bil, vil neste leietaker overta en bruktbil, skriver Aabakken i sin rapport.

Les også: Toyota-sjefen vet ikke hvor han skal selge elbiler

Alternativt kan man få oppjustert kjørelengden. Men også det kan bli dyrt. Månedsleien vil da øke.

6. Store påkost-regninger har lenge vært et stort problem. Leasingselskapene krever penger for utbedring av småfeil.

Situasjonen har blitt bedre etter at alle seriøse leasingselskaper nå aksepterer en uavhengig tredjepartstakst.

Men for å eliminere faren for påkost ytterligere bør du be om å få se retningslinjene til leasingselskapet og vurdere om de er akseptable. Dessuten må du kun lease gjennom selskaper som aksepterer tredjepartstakst.

– Du må også behandle bilen minst like pent som om det var din egen bil, og vurdere å reparere skader før tilbakelevering, skriver Aabakken.

Også her har noen leasingselskaper føringer for hvilke verksteder som skal brukes.

Forbrukerrådet advarer spesielt de som ikke behandler verdigjenstander pent.

– Da bør du tenke grundig gjennom om leasing er noe for deg.

7. Ved leasing av elbil kan du få en ubehagelig ekstraregning dersom leasingavtalen strekker seg lenger enn til 31. desember 2020.

Årsaken er at ESA (overvåkningsorganet til EFTA) kun har godkjent momsfritak på elbil-leasing ut 2020. Fra 2021 kan du derfor måtte betale 25 prosent moms på alle fakturaer.

– For å unngå denne risikoen må leasingavtalen avsluttes før 1. januar 2021, skriver Aabakken.

Du kan lese hele gjennomgangen av fellene du må passe deg for på Forbrukerrådets egne nettsider.

Les også: Bruktbilkjøp er heller ikke trygt