POPULÆR: Mitsubishi Outlander er en av Norges mest populære SUV'er, men stadig flere kunder får nå erfare at det er svindyrt å skifte frontrute på bilen.

Rådyre frontruter på Outlander:

Frontruteskift koster 30.000 kroner

Frontrutene på Mitsubishi Outlander koster 30 000 kroner å skifte. – Altfor dyrt, mener forsikringsbransjen – som advarer mot høyere forsikringspriser.

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Outlander har i mange år vært en av landets mest populære bilmodeller.

– Mye SUV for pengene, mener tusenvis av kunder.

Men alt på Outlander er ikke billig.

Forsikringsbransjen går nå ut og advarer mot svært dyre frontruter på den populære bilmodellen.

Skifte av frontrute på Mitsubishi Outlander er mye dyrere enn på nesten alle andre bilmodeller.

Les også: Nå sier vi farvel til det manuelle giret

DYR FRONTRUTE: Skifte av frontrute på Mitsubishi Outlander koster 30 000 kroner.

– Uforholdsmessig dyrt

– Det koster gjerne rundt 30 000 kroner å skifte frontrute på Outlander. Vi har også sett fakturaer på opp mot 35 000 kroner. Det synes vi er uforholdsmessig dyrt. Som et ansvarlig forsikringsselskap er vi opptatt av et nøkternt prisnivå, sier Lars Døviken, direktør for innkjøp i Nemi forsikring.

Prisen blir bekreftet av firmaet Motor Part, som leverer deler til Mitsubishi, Renault og Dacia i Norge. Direktør Glenn Løvlie forteller at frontruten på alle modellene til Outlander koster 20 000 kroner pluss moms, montering og et nødvendig skifte av gummilister.

Bare gummilistene koster 2700 kroner. Hurtigruta carglass, en av Norges største bilglassfirmaer, tar i underkant av 3000 kroner for monteringsjobben av ruten, får Motor opplyst.

Totalprisen for frontruteskift blir dermed på 30 500 kroner.

Les også: Her er elbilene som kommer i 2018

Vurderer høyere forsikringspriser

Nemi forsikring forteller at fakturaene de får fra bilglassfirmaene for frontruteskift på så godt som alle andre bilmodeller er langt lavere.

– For andre bilmodeller koster det i gjennomsnitt rundt 9000 kroner. På premiumbiler kan prisene komme opp i maksimalt 13-14 000 kroner, forteller Døviken.

En av årsakene til de høye prisene på Outlander er ifølge Nemi forsikring at det ikke går an å bruke uoriginale glass på Outlander.

– Mitsubishi kan umulig være tjent med at rutene koster så mye. Hvis prisnivået ikke blir redusert, må vi vurdere å sette opp forsikringspremiene på Outlander. Frontruter er en skadetype med høy og økende skadefrekvens, forteller Lars Døviken Transportrevolusjonen vil endre våre liv

– Ikke fornøyd med prisene

Produktsjef Vegard Werner i Mitsubishi Norge henviser til Motor Part for kommentarer. Når Motor spør direktør Glenn Løvlie i Motor Part, tar det nesten en uke før han svarer på våre spørsmål om de høye prisene.

Han opplyser at frontruteprisene til Outlander «over litt tid» har vært gjenstand for diskusjoner.

– Vi er ikke fornøyd med disse prisene. Men vi håper prisene vil bli redusert i løpet av november, skriver Løvlie i eposten til Motor.

Salgssjefen ved en Mitsubishi-forretning som Motor er innom, bekrefter at frontrutene på Outlander koster mer enn på andre bilmodeller.

– Men på invite-modellene (laveste utstyrsnivå) uten så mye elektronikk i frontruten er prisene lavere enn på de andre, sier han.