Lite slår frihetsfølelsen på to hjul:
Avgiftslettelser gir flere motorsyklister
Motorsykkel er kjøreglede, og det er et praktisk pendlerkjøretøy. Den kombinasjonen er det flere som oppdager – godt hjulpet av regjeringens avgiftspolitikk.
– Å kjøre motorsykkel gir en frihetsfølelse som det ikke er lett å sette ord på. Det vekker et sammensurium av gode følelser, av frihet, mestring, nærhet til sykkelen og til omgivelsene. Sanseinntrykkene forsterkes, og jeg koser meg så veldig, sier Bente-Irene Finseth (52), medlem i NAF MC Trondheim.
Sykkelen hun kjører er en Honda Deauville 650, en touringsykkel, og hun tror at fargen kan defineres som gull.
– Vent, jeg måtte sjekke, her står det faktisk at den er champagnefarget, ler hun.
– Jeg er vel kanskje ikke den som er mest opptatt av sånne ting som farge. Det er viktigere at det er en stødig og god sykkel.
Les også: Disse serverer den beste maten langs veien
Godt miljø
Sykkelen er en 1999-modell som runder 20 år i år.
– Det er ingen alder for en sykkel, det er ikke det samme som med bil. Vi bruker sykkelen en vesentlig kortere del av året, og jeg er nok litt flinkere til å pleie motorsykkelen enn å pleie bilen. Jeg har et helt annet forhold til den. Bilen er et nytteverktøy som er greit å ha. Motorsykkelen er bare til for nytelse og glede.
Til daglig jobber Bente-Irene Finseth i Statens vegvesen i Vegavdeling Trøndelag. Hun har sittet som leder av NAF MC-komiteen og i klubbens styre i flere perioder. For øyeblikket er hun sentralstyremedlem i Norsk Motorcykkel Union (NMCU).
– NAF MC er viktig fordi det er en klubb som ikke er merkedefinert. Du kan komme med den sykkelen du har, uavhengig av merke, type og størrelse. Det er plass til alle, og det gir et spennende miljø. I tillegg har nok NAF MC mer fokus på trafikksikkerhet og trygg kjøring enn en del andre klubber.
Les også: Bilistene betaler 42 prosent av motorveiene
Avgiftene går ned
Salget av motorsykler har økt de siste par årene.
Regjeringen har vært positive til flere motorsykler i trafikken, både med tanke på mindre forurensning, kortere køer og mindre behov for parkeringsplasser.
I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt fram 14. mai i år, ble motorsykkelavgiftene senket med ti prosent i snitt.
Prosentmessig vil de letteste syklene, spesielt hvis de også har lavt CO2-utslipp – få den største avgiftslettelsen på opptil 30 prosent.
De større syklene vil ligge noe under ti prosent i avgiftslettelse. Totalt sett blir de trolig mellom tre og fem prosent billigere i butikken.
Lettere for unge
Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) er naturlig nok glad for endringen.
– Prosentvis vil avgiftslettelsen slå mest ut på de letteste syklene, men målt i kroner vil de tyngste få det største avslaget, fordi det er disse som har høyest avgifter. Men alle sykler blir billigere, så hele motorsykkelfolket kan glede seg, sier han.
1.juli 2017 ble de letteste syklene med lavt CO2-utslipp avgiftsfri. I praksis betød dette at så godt som alle lette MC (125 cc og under) ble avgiftsfri, mens de tyngste og største motorsykler ble litt dyrere.
– Det gjorde det lettere for unge kjøpere å komme inn på markedet, og det er disse syklene som har stått for nesten hele salgsøkningen de siste årene, forklarer Lønnum.
Salget av lette motorsykler økte med over 40 prosent fra 2017 til 2018. Tunge motorsykler økte med 10,7 prosent fra 2016 til 2017, og videre med 11,1 prosent fra 2017 til 2018, viser tall fra OFV.
Lønnum mener likevel at det økte salget ikke bare skyldes avgiftsreduksjonen.
– Flere faktorer gjør sykkel mer attraktivt for folk. Det handler om modellutvalg, prising fra importørene og avgiftslettelser, men også det at en sykkel tar liten plass, er lettere å parkere, rimelig i drift, du betaler ikke bompenger – og så er det moro, understreker Arve Lønnum.
Les også: Ja, du kan få billige og gode elsykler
Viktig med kjøretrening
Men hvis motorsykkel etter hvert også handler mer om pendling og mobilitet og ikke bare om kjøreglede, vil det gi seg utslag i flere ulykker?
– Motorsykkelkjøring er farlig – og veldig morsomt. Det er i utgangspunktet en dårlig kombinasjon, medgir Morten Fransrud, fagsjef i NAF Trafikktrening og selv motorsykkelentusiast.
– Men hvis du kjører en sykkel du er kjent med, bruker verneutstyr, kjører med huet og med kjøreglede, så er risikoen vesentlig lavere enn man skulle tro.
Morten Fransrud har kjørt sykkel siden 1986. For tiden kjører han en Suzuki DL650 XT, en litt offroadaktig touringsykkel.
Han liker seg bedre på svingete og smale veier enn på en bred og rett motorvei. For ham handler det å kjøre sykkel først og fremst om kjøregleden.
Investerer tungt
– Det er forskjell på dem som kaller seg motorsyklister og på dem som bruker sykkelen for å pendle til jobb og kutte køen. Motorsyklister investerer tungt i verneutstyr, langt utover det som er påbudt. Pendlere er ofte mer opptatt av hva de skal ha på seg når de kommer fram enn hva de har på seg underveis, mener han.
– Og når man er mest opptatt av å komme fort fram øker også risikoen for skader. Er du opptatt av å kutte bilkøen og komme fort fram kjører du kanskje mellom rekkene av biler eller i kollektivfeltet. Men å kjøre i kollektivfeltet i 90 km i timen når køen snegler seg avsted, er farlig, understreker Fransrud.
Risikoen er stor for at noen foretar et brått feltskifte ut i kollektivfeltet uten å gi tegn.
– Hvis du selv ligger i kollektivfeltet, sørg for å holde lengst mulig avstand til siden. Normalt vil du synes bedre i speilet hvis du ligger nærmere bilkøen. Men da har du ikke tid til å reagere hvis bilen brått skifter felt, minner han om.
– Kjører du i stedet lenger ut mot høyre er sjansen større for at du rekker å styre unna eller bremse. Men farten er det viktigste. Det kan være tryggere å kjøre sakte mellom køen enn å holde høy fart i kollektivfeltet, særlig om du har en buss bak deg som ønsker å holde høy fart.
Viktig å trene
Fransrud peker også på hvor viktig det er med kjøretrening:
– Det er avansert å kjøre sykkel, det krever mye av føreren. Når våren kommer har du ikke sittet på sykkelen på en stund. Da anbefales det å trene seg opp, enten på et kjørekurs – NAF-klubbene tilbyr blant annet kurs – eller med egentrening for å komme i form igjen. Gode kjøreferdigheter og god trening har mye å si for kjøregleden og hva du kan takle av uforutsette ting.
Det er Bente-Irene Finseth enig i. Hun har hatt den samme sykkelen siden hun tok lappen i 2003.
– Jeg har ikke byttet sykkel, først og fremst fordi jeg har vært så fornøyd med den. Det er en stabil sykkel som sies å være nybegynnervennlig. I perioder har jeg kjørt lite, og foran en ny sesong har jeg nesten følt meg som nybegynner igjen. Da har det vært godt å ha en kjent og stødig sykkel.
Les også: Så mye koster parkering i storbyene
Vil gjerne ha med flere yngre
I dag finnes det 23 NAF MC-klubber over landet. NAF MC Trondheim er en av klubbene som har eget klubbhus.
– Vi er kjempeheldige. I den gamle låven har vi stue, men også plass til å lagre motorsyklene om vinteren og et verksted for dem som vil mekke eller vil ha hjelp til å gjøre noe på sykkelen. Det er med på å skape et veldig godt miljø.
I Trondheim legges det opp til søndagsturer både for medlemmer og ikke- medlemmer i løpet av sesongen.
– På den måten rekrutterer vi også nye medlemmer, forklarer Finseth.
For akkurat som en del andre MC-klubber, så er det vanskelig å få med seg de yngre kjørerne.
– Vi har allerede et stort spekter av sykler, men vi klarer ikke å fange opp de yngre like godt. Det var som et medlem sa for noen år siden; det føles som om snittalderen øker for hvert år. Riktig så ille er det ikke, for vi får med noen yngre sjåfører, men vi har fortsatt litt å gå på.
Selv sørger hun aktivt for rekrutteringen. Datteren Erle er bare 13 år, men hun var ikke gammel før hun ble plassert bakpå sykkelen. Og hun har allerede bestemt seg for hva hun skal bruke konfirmasjonspengene til.
– Jeg håper jo hun vil tørre å prøve. Jeg skal i hvert fall legge til rette for det, sier Bente-Irene Finseth.
Fakta om motorsykler
- Det finnes 165.782 tunge motorsykler, 26.754 lette motorsykler og 163.436 mopeder i Norge.
- Antallet lette og tunge motorsykler er økt med over 25 prosent fra 2013 til 2018, mens salget av mopeder er gått ned med over sju prosent i samme periode.
- Tohjulingene er oppdelt i mange klasser, bare moped har faktisk flere klasser. Dette er en litt forenklet fremstilling av de forskjellige klassene:
- Moped har et maksimalt slagvolum på 50 cm3, effekt på 4 kW og hastighetsbegrensning på 45 km/t. Kan ikke kjøres med passasjer. Minstealder er 16 år, det kreves full opplæring og teoretisk prøve.
- Klasse A1, lett motorsykkel, har et slagvolum på maks 125 ccm og høyeste effekt 11 kW. Minstealder er 16 år, det kreves full opplæring, teoretisk- og praktisk førerprøve.
- Klasse A2, mellomtung motorsykkel, har maks effekt på 35 kW. Minstealder 18 år, det kreves full opplæring, teoretisk- og praktisk førerprøve. Har du førerkort klasse A1 i 2 år kan dette konverteres til A2 uten førerprøve etter å ha fullført tre obligatoriske kurs.
- Klasse A, tung motorsykkel har ingen begrensninger på effekt. Minstealder er 24 år, det kreves full opplæring, teoretisk- og praktisk førerprøve. Har du førerkort klasse A2 i 2 år kan dette konverteres til klasse A uten førerprøve. Det kreves da et obligatorisk kurs på sju timer. Har du tatt A2 som 18-åring vil du i realiteten kunne få førerrett på klasse A allerede når du er 20 år.
- De siste årene er også motorsyklene tatt av strømmen. Zero SR er den som foreløpig har lengst rekkevidde med 200 km i bykjøring.
- I løpet av året kommer også Harley-Davidsons helelektriske LiveWire med opptil 85 km rekkevidde.
- Vrakpanten på motorsykler er 500 kroner.
Dette er NAF MC
- NAF MC består av 23 selvstendige klubber med cirka 9000 medlemmer totalt. Fokuset er kjøreglede, miljø og sikkerhet.
- Tilbudet i de ulike NAF MC klubbene varierer, men mange arrangerer kjørekurs, turer, egne treff, temakvelder og andre sosiale aktiviteter. Noen tilbyr også vinterlagring av MC.
- NAF MC-medlemmer med fullt medlemskap (med veihjelp) har også veihjelp for MC, og NAF Forsikring tilbyr gunstig MC- forsikring.