EKSKLUSIV: Det lages bare 99 eksemplarer av denne Mercedes Maybach G650 Landaulet. Den har rikelig plass til fire passasjerer, i følge reklamen. Foto: Peter Raaum

DETTE ER BILTRENDEN I 2017

SUV i alle størrelser – og i alle markeder

Hver fjerde nye bil som selges her i verden er en SUV. Årets Genève-utstilling viser at produsentene er overbevist om at folket vil ha mer.

Publisert Sist oppdatert

I Genève er det mer enn 100 biler som presenteres for offentligheten for første gang, og SUV’ene er bredt representert.

Men spennet i klassen er voldsomt.

I den ene enden: Et monster av en Mercedes-Maybach G650 Landaulet, 534 cm lang, med nær en halv meters bakkeklaring, og som Daimler formulerer med et visst understatement, «rikelig plass og komfort for fire passasjerer». Bilen produseres bare i 99 eksemplarer. Det er et høyst åpent spørsmål om noen av de 99 komme til Norge.

Og i den andre: Indiske Tata med sin Nexon, krympet til under fire meters lengde og lansert med forventning om et salg i hjemmemarkedet på om lag 30.000 biler. I måneden.

Norsk vinner?

Volvos nye XC60-utgave fyller alle kriterier for storsalg i det norske markedet, og lanseres med ambisjoner om 2000 solgte biler i 2017 – langt de fleste som ladbar hybrid.

Mitsubishi håper Eclipse Cross, en mindre variant enn Outlanderen, skal gjøre stor suksess, selv om bilen først kommer til norske kunder i desember.

Opel kommer med Crossland X, mens Peugeot vil trekke veksler på 3008-modellens seier i «Car of the Year».

Range Rover lanserer Velar, en godt utstyrt SUV som er noe mindre enn deres Sport. Startpriser like i overkant av 1.050.000 for 250 hK bensin eller 240 hK diesel ser ikke ut til å skremme.

– Vi har allerede solgt noen, selv om den nettopp er vist. Etterspørselen er stor, og jeg er helt sikker på at den kommer til å selge kjempebra med en gang, selv om det nok blir lang ventetid i starten. Vi får ikke tildelt flere biler enn vi klarer å selge, men det vi får vil gå rett ut, sier Christian Hagen i Motorpool.

Sju siffer ingen hindring

Det er flere kunder som ikke lar seg skremme av sju siffer på prislappen: Italienske Maserati har solgt mer enn 30 biler av sin Levante, som ble lansert første gang på fjorårets Genève-utstilling. Prisen starter på drøyt 1.250.000 kroner.

Audi gir et nytt frampek om hvordan stor-SUV’ene vil utvikle seg når de presenterer sin nye konseptbil Q8 i litt ulike varianter på de store utstillingene i vinter og vår. «Enkelhet er den nye luksusen», heter det i reklamen fra selskapet. Men enkelhet er kanskje ikke den første assosiasjonen du får i møte med Q8.

I Genève står den såkalte Q8 Sport Concept til pryd, 502 cm lang, med en 3.0-liter sekssylindret TFSI-motor som i en såkalt mild-hybrid-utgave som skal ha en rekkevidde på 1200 km, i følge Audi.

Ulike drivere

Ingen SUV-modeller solgte mer enn Honda CR-V i 2016, da de såvidt tippet over 750.000 biler i et segment som passerte 27 millioner på verdensbasis.

Men driverne i dette markedet er så ulike.

I et kjøpesterkt norsk marked handler det kanskje først og fremst om at bilen matcher norske vaner:

– Jeg tror SUV’ene passer veldig godt til nordmenns livsstil. Det er fleksible biler. De treffer godt blant friluftsinteresserte folk som gjerne trenger litt ekstra plass til utstyr og kanskje liker god kjørehøyde. Ta den forrige utgaven av vår XC60, som nå er ni år gammel: På global basis solgte den all-time-high i 2016. SUV’ene er ekstremt viktig for Volvo, ingen tvil om det, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.

I India, som snart er verdens mest folkerike land, er også SUV'en populær, men det er andre faktorer som definerer trenden innenfor segmentet.

– Vel, selvfølgelig handler det om klima her også. Når monsunregnet sørger for 30-40 centimeter dype dammer, så er det greit med en bil som har en viss bakkeklaring, sier Sujan Roy i Tata Motors.

– Men vel så viktig i utviklingen av vår Nexon-modell er de indiske myndighetenes avgiftsinsentiver. Det er en betydelig avgiftsreduksjon for biler under fire meter, så vår Nexon måler ganske nøyaktig 399,5 cm fra den ene enden til andre.

– Utslipp er foreløpig ingen faktor i myndighetens avgiftspolitikk, her er det foreløpig plassen det handler om, sier Roy til Motor.