FEBRUAR: Nye Toyota Prius er på plass i Norge i februar. Enda viktigere for oss blir den ladbar utgaven som kommer neste høst. Foto: Rune Korsvoll

Åtte ting du må vite om nye Toyota Prius

I 1997 lo konkurrentene da Toyota lanserte et hybridsystem som kombinerer en bensin- og elektrisk motor. Toyota har siden solgt 5,2 millioner hybrider og latteren har stilnet. Nye Prius kommer i disse dager. Dette er det viktigste du må vite om bilen.

Publisert

1 Den største forbedringen ligger i kjøreegenskapene. På svingete vei er bilen mer stabil og kompakt, samtidig som styreresponsen er kvikkere. Mye av forklaringen ligger i at tyngdepunk tet er senket, stivheten i karosseriet bedret med 60 prosent og at bakstillingen er helt ny.

 2. Toyota har også brukt mer penger på støydemping. Den trinnløse girkassen er forbedret, slik at akselerasjonen skjer på lavere turtall med mindre motorstøy.

 3. Setene er blitt mer komfortable, interiøret mer elegant og stilrent og kvaliteten føles høyere.

 4. Både bensinmotoren, nikkel-metall-hydrid batteriene, styringsenheten og elektromotoren er utviklet til å bli mer effektivt. Forbruket og CO2-utslippet er kuttet med 15 prosent sammenliknet med dagens Prius. Det betyr i så fall 0,35 liter på mila. Det er uansett usikkert hvor langt ned mot dette du klarer å kjøre på norske veier.

 5. Prius er seks centimeter lenger, noe du først og fremst nyter godt av i form av at bagasjerommet nå er på over 500 liter.

 6. Nytt sikkerhetsutstyr som autobrems for fotgjengere og radarstyrt fartsholder er standard.

 7. Prius blir litt dyrere. Det vi si fra rundt 325 000 kroner.

 8. Til høsten kommer den ladbare utgaven av bilen. Den får et eget design og større batterier som vil øke den elektriske rekkevidden betydelig. Vi tipper opp mot fem mil før bensinmotoren overtar.

DATA

Pris: Fra ca kr 325 000 ,-  Motor: Bensin/elektrisk 136 hk + trinnløs automat, 0,35 l/mil  blandet. Lengde: 4,54 m