Motor test Opel Ompera-e 2017
I KØ: Så langt har over 1.000 nordmenn tegnet kontrakt på nye Opel Ampera-e. Prisen blir trolig rundt 330.000 for en godt utstyrt bil. Foto: Produsenten
Motor første test elektriske Opel Ampera-e 2017
IMPONERER: Vårt første inntrykk er at Ampera-e imponerer med svært gof innvendig plass i forhold til størrelsen. Foto: Produsenten
Motor har kjørt elektriske Opel Ampera-e 2017 i Tyskland
NORGE FØRST: Norge blir det første landet i Europa som får nye Opel Ampera-e. Det skjer til våren. Foto: Produsenten
NAF Motor har prøvekjørt

Test Opel Ampera-e - bilen  1000 nordmenn har kjøpt usett

Ingen har kjørt den, ingen har sett bilen i virkeligheten, ingen vet hva den vil koste. Likevel har over 1.000 nordmenn skrevet under kontrakt på at de vil kjøpe bilen når den kommer til Norge utpå vårparten.

Elektriske Opel Ampera-e er i ferd med å skape Tesla-tilstander i Norge. Prisen på bilen blir ikke kjent før i desember, men pågangen til forhandlerne har vært så stor at de har vært nødt til å starte å tegne kontrakter med kunder. Prisen som er satt i kontraktene er 330.000 kroner.

Les også: Nå tilkaller Opels biler ambulansen automatisk

Årsaken til pågangen er trolig rekkevidden til bilen. Opel sier at den 60 kWh batteripakken gir over 500 kilometer på en lading, Under norske forhold er trolig 400 mer realistisk. Uansett er dette mye lenger enn konkurrentene i denne klassen. Opel er såpas sikre på kvaliteten til batteriet at de gir en åtte års/160.000 kilometers garanti på det.

Liten utenpå, stor innvendig

Vi har kjørt den første turen med Ampera-e i området rundt Opels hovedkvarter i Russelsheim i Tyskland. Det vil si: Vi måtte avfinne oss med en plass i passasjersetet denne gang. Bak rattet satt prosjektleder Michael Blumenstein. Overraskende nok vekker ikke Ampera-e mye oppsikt i Russelsheim. Det kan ha noe å gjøre med at folk her er vant til å se nye prototyper på testtur. Men forklaringen til prosjektlederen er kanskje like riktig: – Selv om Ampera-e er en revolusjonerende elbil, så har vi ikke hatt noe ønske om at utseendet skal skille seg veldig mye fra vanlige biler, sier Blumenstein.

Les også: Dette er bilene som går først i vrakpressa

Ampera-e er bare 4,17 meter lang, 20 centimeter kortere enn Opel Astra. Men når den tradisjonelle motoren, bensintanken, girkassen og eksosanlegget er tatt bort, frigjør det mye plass innvendig. Bilen er registrert for fem og i baksetet sitter to voksne svært komfortabelt. Bagasjerommet på 381 liter er like stort som i Opel Astra. Vi sitter litt høyere enn i andre biler og siden automatgir er standard på elektriske biler, er den lettkjørt. Instrumentene  er digitale, men enkle å forstå.

Super-rask

Elmotoren yter hele 204 hester og det kraftige dreiemomentet har du med en gang du tråkker på gasspedalen. Det betyr 0-100 km/t på noe sånt som sju sekunder. Ut fra lyskryss kjører Ampera-e fra alle. Spørsmålet er faktisk om bilen har for mye krefter for norsk vinterføre. Vi fikk lett  hjulspinn på våt asfalt. Det er i hvert fall nødvendig at bilen får et antispinn og antisladdsystem som fungerer perfekt for å unngå nervøse kjøreegenskaper. Det lave tyngdepunktet som batteriene i gulvet bidrar til, gjør imidlertid at bilen er stabil på svingete vei.

Les også: Mer bil enn dette får du ikke for 300.000

De første Ampera-e bilene kommer fra fabrikken i USA utpå vårparten. Norge er et av de første landene i Europa som får bilen. I begynnelse vil produksjonen være begrenset – den amerikanske utgaven av bilen Chevrolet Bolt produseres i den samme fabrikken ­– så det kan ta litt tid før alle som har bestilt får sin bil. Nøyaktig hvor mange Ampera-e som kommer til Norge i 2017 vet Opel ennå ikke.