Motor test Opel Zafira 2016
MYE PLASS: Med en bortimnot firkantet utseende, blir det mye plass innvendig i Opel Zafira. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Opel Zafira 2016
MYE KOMFORT: Kjørekomforten i Zafira er overraskende god. BIlen har en god utstyrspakke som standard. Foto: Rune Korsvoll
Test Opekl Zafira 2016
SJU SETER: Zafira kan leveres med fem eller sju seter. Bagasjerommet er en drøm for en barnefamilie. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor har kjørt

Test Opel Zafira – en drøm for barnefamilien

”Kjedelig” sier noen. OK, den får kanskje ikke pulsen til å øke dramatisk, men hvis det er kjedelig at en bil har massevis av innvendig plass, kjører svært komfortabelt og ikke koster all verden, så får det så være. Opel Zafira har fått en ansiktsløftning som virkelig gjør susen.

Zafira har vært med oss lenge. De siste årene har både den og andre flerbruksbiler fått merke at norske bilkjøpere har rettet fokuset mot SUV-er. Barskere utseende, høyere sitteposisjon og mulighet for firehjulstrekk har slått an. Men SUV-ene kan ikke måle seg med det praktiske innholdet i Opel Zafira.

Bilen er bygget på den samme plattformen som Opel Astra, er ikke mer enn 4,66 meter lang, men har imponerende plass innvendig. I baksetet sitter barna høyt og har god oversikt ut. Har du bare to barn, kan setene flyttes inn mot midten og et bord felles ned mellom setene. Å få setene lenger inn i bilen gir bedre sikt framover og bedre sikkerhet ved påkjørsler fra siden.

Les opgså: Vi har kjørt elbilen som 1000 nordmenn har kjøpt usett.

Zaira kan leveres med fem seter og har da et bagasjerom på hele 710 liter. Den kan også leveres som sjuseter. Med alle setene i bruk er bagasjeplassen bare på 152 liter, men de to bakerste setene kan felles ned i gulvet når de ikke er i bruk.  I tillegg har bilen mange oppbevaringsrom både foran og bak.

Hvis det er "kjedelig" at en bil har massevis av innvendig plass og kjører svært komfortabelt, så få det heller være. | Rune Korsvoll

Vi trives godt på førerplassen. Setene gir bra komfort og instrumenteringen er oversiktlig, ikke minst takket være en stor berøringsskjerm som samler flere funksjoner. Vår bil har en 140 hesters bensinmotor med turbo og en automatgirkasse som jobber godt sammen. Motoren er sterk nok, i hvert fall så lenge du ikke kjører med mye last. Vi målte et forbruk på blandet kjøring på 0,78 liter på mila på vått høstføre. Det er litt mer enn det fabrikken oppgir, men ikke ille.

Vår testbil med Premium-utstyr koster 474.000 kroner. Alt dette utstyret trenger du kanskje ikke. Også Innovation-utgaven er godt utstyrt med blant annet sportsseter, oppvarmet ratt, automatiske fjernlys og Opels OnStar hjelper med automatisk varsling av ambulanse ved ulykker og mye mer som standard. LED hovedlys mangler imidlertid og det synes vi er viktig utstyr.

Les også: Nå tilkaller Opel ambulansen automatisk ved krasj

Med manuelt gir og 140 hesters bensinmotor, koster billigste Zafira fra 359.000 kroner. Ønsker du automatgir må du plusse på 30.000 kroner. Av dette er faktisk 13.000 kroner avgifter til staten på grunn av at forbruket og CO2-utslippet øker noe. Med automatgir oppgir fabrikken forbruket til 0,65 l/mil, mens den manuelle utgaven bruker 0,61 l/mil.

Og når det gjelder utseendet som enkelte synes er kjedelig: Det er vanskelig å lage en så praktisk bil veldig spennende. De nye lyktene og fronten, samt design-elementene langs siden gjør i hvert fall utseendet litt bedre.

DATA

Pris: Testbil kr 474.000,- (Premium-utstyr). Motor: Bensin m/turbo 140 hk, forhjulstrekk, automatgir. Lengde: 4,66 m., 7 seter. Forbruk: 0,65 l/mil. Bagasjerom 710 lit. (m/5 seter i bruk).