NAF Motor test Ford Edge 2016
ELEGANT: Ford Edge er barsk å se på, har mye utstyr og høy komfort. Utfordringen er at konkurransen blant luksus-SUV-ene er tøff. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motorn test Ford Edge 2016
FRA USA: Ford Edge bygges i USA, men har tatt turen "over dammen" for å friste europeiske kjøpere. Foto: Ford
NAF Motor tetst Ford Edge 2016
LUKSUS: Edge er luksuriøst utsyrt og relativt rimelig når vi ser størrelsen på bilen opp mot konkurrentene. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Ford Edge 2016
SMÅTT: Vi sitter bra i bilen, men instrumentene og de digitale displayene er små og vanskelige å lese. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor kjører

Test Ford Edge – den amerikanske drømmen?

Fords nye, store SUV, Edge, har tatt turen over dammen fra USA til Norge. Dette er en stor og eksklusiv bil med firehjulstrekk og automatgir som standard. Om dette er den amerikanske drømmen? Den byr i hvert fall på massevis av kjørekomfort.

Edge er en SUV vi allerede kjenner fra USA, der den har vært i salg et par år allerede. Det har imidlertid skjedd ting med bilen på veien over Atlanterhavet

Utseendet på bilen som skal selges i Norge er det samme. Under skallet er det imidlertid gjort en del endringer. Blant annet er fjæringen strammet opp for å gi mer europeiske kjøreegenskaper og styringen er blitt svært presis.

Les også: Hvilken av disse bilene blir Car of the Year 2017?

Vår første prøvekjøring avslører mye komfort med mykere fjæring og ikke så fast og kompakt oppsett som i de mindre Ford-modellene. Vi tror dette er et riktig valg for en luksusbil som dette. I vår kritiske unnamanøvertest starter imidlertid bilen å miste grepet allerede i lave hastigheter. Bilens automatiske bybrems, fungerer imidlertid fint opp til 45 km/t. Dette er noe høyere enn det fabrikken lover.

I Edge slipper du fartsbot. Den har aktiv fartsholder som leser fartsskiltene og regulerer farten automatisk etter disse. | Rune Korsvoll

Til Norge kommer bilen bare med store dieselmotorer, firehjulstrekk og velfylte utstyrspakker. Billigste utgave koster fra 609.000 kroner, pluss vinterhjul. En bil med 210 hester og automatgir, koster fra 645.000 kroner.

Edge kommer med mye nytt og spennende utstyr. Blant annet har aktiv støykontroll Den måler frekvensene på motor- og hjulstøy og sender mot-støy for å dempe denne lyden. Den har også et system som hjelper deg å holde fartsgrensen: Et kamera leser farts-skiltene og gir signal til den aktive fartsholderen om ikke å kjøre fortere enn dette. Vi sitter helt greit i bilen, men instrumentene, inkludert de digitale displayene, har så små bokstaver og tall at de er vanskelig å lese for oss som trenger lesebriller.

Les også: Henry Ford - en mann for sin bil

Motoren er en ny to-liters turbodiesel som kommer i to utgaver på 180 eller 210 hester. Sistnevnte har to turboladere. Begge har et forbruk på 0,58 liter per mil, ifølge Ford, og gir henholdsvis 400 og 450 newtonmeter trekkraft. Vi har kjørt den største og den har mer enn nok krefter for komfortabel kjøring. Den er såpass sterk at den fint kunne trekke henger på mer enn 2000 kilo, som den nå er registrert for. Vi målte forbruket til 0,67 liter på mila på en blanding av 2/3 langkjøring og 1/3 bykjøring. Det er overraskende bra for en firehjulstrekker med automatgir som veier 1900 kilo.

Les også: Bilfabrikkenes hemmelige rust-liste

Den største utfordringen for Edge er at den har tøffe konkurrere som Volvo XC60 og Audi Q5. Sammenliknet med disse er prisen konkurransedyktig. Men selv om Edge også er nesten 20 centimeter lenger, er det få av kundene i denne klassen som i utgangspunktet har Ford på handlelisten. Der har Ford en jobb å gjøre.

DATA

Pris: Testbil kr 645.000,- + reg. kost. (Titanium-utstyr). Motor: Diesel 210 hk, 4 WD, automatgir. Lengde: 4,80 m. Forbruk: 0,59 l/mil. Bagasjerom 507 lit.