NAF Motor test Alfa Romeo Giulia 2016
FAMILIE-RACER: Alfa Romeo Giulia er sportsbil og familiebil i samme flotte innpakning. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Alfa ROmeo Giulia 2016 interiør
SPORTSLIG: Du får den sportslige følelsen med en gang du setter deg inn. Når du møter de svingete veiene, er bilen en ren nytelse å kjøre. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Alfa Romeo Giulia 2016
I NORGE: Foreløpig er Giulia bare tilgjengelig med to diselmotorer i Norge. De fungerer helt greit, men diesel i i denne bilen faller ikke helt i smak hos oss. Foto: Rune Korsvoll
Alfa Romeo Giulia bremser
STOPPER OGSÅ: Med disse bremsene er du sikret at Giulia også kan stoppe på kortest mulig strekning. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor har kjørt

Test Alfa Giulia - bilen som elsker omveier

Bak rattet i Alfa Giulia kjører vi gjerne en omvei hjem fra jobben. Vårt første møte med bilen var en skremmende tur på våt vei i racer-utgaven Quadrifoglio. Neste tur i en 200-hesters utgave ble en ren nytelse i kjøreglede.

Førstnevnte er en virkelig gateracer, med en V6 motor på 510 hester og en offisiell notering fra 0-100 på 3,9 sekunder. For å få den grommeste lyden ut av eksosrørene og de råeste prestasjonene ut på drivhjulene bak, må velgeren for kjøremodus settes i ”Racing”. Da skrur du samtidig av det meste av funksjonen til antispinn og antisladdsystemet. På våt asfalt ble det en skremmende opplevelse. Med full gass spinner den ut på de tre første girene, og i svingene må gasspedalen brukes med svært forsiktig for at  bakhjulene ikke skal miste grepet. I Norge koster bilen rundt 1,2 millioner kroner, så den blir uansett bare for noen få entusiaster.

Les også: En sportsbilsuksess uten sidestykke

Kjøreopplevelsen i  200 hesters utgaven ble en helt annen. Fortsatt er det mulig å kjøre bilen svært sportslig på svingete veier. Stabiliteten er god og girskiftene går raskt med hendlene på rattet. Men denne bilen har ikke mer krefter enn det vi kan klare å håndtere. På vanlig landeveiskjøring er den like kultivert som en Ford Mondeo; sportslig, men likevel komfortabel og støysvak. Vi forventet ingen racerbil, men oppdaget at den kjører som en skikkelig sportsbil. I vår kritiske unnamanøvertest avslører den en ekstremt rask og presis styring, og den klarer testen stabilt og uproblematisk i høyere hastigheter enn noen av de andre bilene. Bilens automatiske bybrems virker fint i alle hastigheter mellom 10 og 50 km/t.

På svingete landeveier ble turen i Giulia en nytelse i kjøreglede. | Rune Korsvoll

Av de to bilene var det nok denne 200 hesters utgaven som imponerte oss mest. Det beste med Giulia er at den har et bra baksete og et bagasjerom på 480 liter. Dette er med andre ord en familiebilen for deg som vil ha sportslige ytelser i tillegg.

Les også: Hvilken av disse bilene blir Car of the Year 2017

I Norge er Giulia foreløpig bare tilgjengelig med en 150 eller 180 hesters dieselmotor. Prisen for den billigste starter på 380.000 kroner. Vi har kjørt utgaven med 180+ hester. Den har det samme kule utseendet, motoren har faktisk overraskende bra med krefter, men diesel i en Alfa føles ikke helt riktig.

DATA

Pris: Kr 409.900,- + reg. kost. Motor: 2,2 lit diesel, 180 hk, bakhjulsdrift, automatgir. Lengde: 4,64 m. Forbruk: 0,42 l/mil. Bagasjerom opptil 480 lit.