JE SUIS C5: Fargevalgene og dekormulighetene er mange på C5 Aircross. Bilen har et særpreget design, spesielt utvendig – i god Citroën-tradisjon.

Motor har prøvekjørt Citroën C5 Aircross:

Komfortkonge med smarte løsninger

Med C5 Aircross henter Citroën fram noen klassiske verdier og legger til noen nye: Den er komfortabel og særpreget. Og ganske sikkert problemfri.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke så mange modeller igjen som ivaretar franske bilers rykte. Verken på godt eller vondt.

Franske biler er i dag verken mer problemforfulgte eller mer komfortable enn andre biler. Med noen få unntak.

C5 Aircross er ett av dem – og utelukkende i positiv betydning.

Den har et tydelig design og en komfort bedre enn de fleste, i tråd med mytene om franske biler. Og den har en teknisk kvalitet akkurat like bra som andre europeiske bilprodusenter, i strid med mytene om franske biler.

Dette er tross alt i bunn og grunn en Peugeot 3008 eller en Opel Grandland med et litt mer særpreget utseende.

Men også én vesentlig forskjell.

Og her er vi ved hemmeligheten bak bilens utsøkte komfort:

Citroën har introdusert en støtdemperløsning de kaller «Hydraulic Cushions». To små puter som sitter i støtdemperen, styrer hvordan demperne takler ujevnheter i underlaget. Teknikken er billigere enn luftfjæringen som stadig flere produsenter lanserer i sine dyreste modeller, men gir en liknende effekt.

Les også: Her finner du alle Motors biltester

Oppsiktsvekkende

Vi ble begeistret da vi testet løsningen i den mindre C4 Cactus. Og inntrykket bekreftes i C5 Aircross, selv om avstanden til konkurrentene blir mindre jo høyere opp i prisklasse man kommer.

Der C4 Cactus er oppsiktsvekkende komfortabel i sin klasse, er C5 Aircross ledende i sin – men ikke lenger oppsiktsvekkende. Men imponerende nok i et segment der alle produsenter mobiliserer voldsomt for tiden.

Egenskapene kler utviklingen til produsenten som gjorde hydraulisk fjæring til et begrep på det ypperste av komfort.

C5 Aircross takler norske landeveier på utsøkt vis. Om du ikke får direkte hakeslepp når du tester bilen første gang, så vil du kanskje få det når du vender tilbake til din gamle. For dette er egenskaper som smyger innpå deg, som forplanter seg til sansene, og som du kanskje ikke merker godt nok før de er borte.

Setene er også en viktig komfortfaktor. Et møbel, hevder Citroën. Vi tenker ikke umiddelbart at dette er positivt for en bil. Sittekomforten er da heller ikke banebrytende, slik fjæringskomforten er. Men man sitter definitivt meget godt. Mykt, litt mindre innkapslet. Igjen med komfort som høyeste prioritet.

Les også: Vår test av C4 Cactus

Smarte bakseteløsning

Bak finner vi tre separate bakseter, som alle kan skyves fram og tilbake individuelt. En finesse det fleste konkurrentene mangler, og som vi savner i denne klassen.

Løsningen har noen opplagte praktiske fordeler som etter vår mening trumfer de negative: Fleksibiliteten i bagasjerommet øker og komforten til baksetepassasjeren øker. Det siste vel å merke for barn. De fleste voksne vil nok føle at sitteputene blir litt for smale og lårstøtten for dårlig. Da er det bedre med en mer konvensjonell løsning med to solide sitteputer og en nødløsning i midten.

Men la oss si at C5 Aircross appellerer til et godt voksent par som gjerne vil ha plass og komfort – men også muligheten til å ta med seg noen barnebarn i ny og ne.

Da er den perfekt. Bagasjevolumet er i utgangspunktet 580 liter, det er blant de beste.

Vi er ikke like begeistret for styringen. Den virker litt syntetisk, litt fraværende og hakkete. Vi trodde faktisk filassistenten slo inn et par ganger, men det var ikke tilfelle. Vi sjekket også lufttrykket i de ganske store (235x50R19) vinterdekkene. Vi har en formening om at bilen blir mer presis på litt hardere sommerdekk.

Da øker nok også støynivået en smule, uten at det blir plagsomt. Uten direkte sammenlikningsgrunnlag, vil vi påstå at biler et blant de aller beste i klassen – på nivå med for eksempel Mazda CX5.

Les også: Usikker på Norges elbil-strategi

BRA PLASS: Bagasjerommet har et volum på 580 liter som femseter, i tillegg kan baksetet (over) justeres separat i tre deler.

 

Kommer som ladbar

C5 Aircross er nå på markedet med fem ulike fossile motoralternativer, blant annet versjonen Motor har testet, en 1,6 liters bensinmotor med 180 hester og åttetrinns automatkasse. Kombinasjonen kler bilen utmerket, med nok dreiemoment og nesten umerkelige girskift i behagelig hverdagskjøring – og masse sprut hvis du trenger.

Men kanskje bør du vente til rett over nyttår hvis du vurderer en C5 Aircross. Da som ladbar hybrid. Dette blir Citroëns første modell i et segment som i øyeblikket utgjør 19 prosent av totalmarkedet. Foreløpig er ikke firehjulsdrift annonsert.

Men i utgangspunktet er dette samme bil som Peugeot 3008, som kommer som ladbar hybrid med firehjulstrekk i løpet av året.

Som ladbar hybrid blir Citroën C5 Aircross mer interessant for norske lommebøker. Resten er svært interessant allerede, forutsatt at maksimal komfort har høy prioritet.

PS: Citroën C5 Aircross har en startpris på 303.000 kroner, vår testbil koster 433.000. Motor/drivlinje: 1,6 liter, 180 hk. bensin, åttetrinns automat, tohjulsdrift. Akselerasjon 0-100 km/t: 8,2 sek. Forbruk (NEDC): 0,57 l/km, mens vårt målte var på 0,76 l/km. Utslipp CO2 (NEDC): 129 g/km.