Ny OPel insignia 2017 motor prøvekjørt
BAK RATTET: Vi har prøvekjørt nye Opel Insignia i kamuflert utgave. Bilen er lettere, større innvendig og får et mer elegant utseende. Foto: Arman Heinz
Opel Insignia 2017
ELEGANT: Ny Insignia er 175 kilo lettere enn dagens modell, men det er vanskelig å se det eleganmte utseendet under kamuflasjen. Foto: Arman Heinz
Sju nye Opel-modeller i 2017

Ny Insignia og Crossland X skal få Opel-salget på beina

Neste år blir svært travelt for Opel. I løpet av året skal sju nye bilmodeller ut til forhandlerne. Ny Insignia, som vi allerede har prøvekjørt i kamuflert utgave, og kompakte Crossland X, er to av de mest spennende.

Det vi si: Ser vi bort i fra elbilen Ampera-e, som vi hadde en prøvekjøring av på motor.no i forrige uke, er dette to av de viktigste.

– Ser vi på produktlanseringer, blir 2017 det travleste året noen gang for Opel. Ikke minst vil den nye X-serien med SUV-er spille en nøkkelrolle i vår nye vekst-strategi, sa Opel-sjef Karl-Thomas Neumann til motor.no, da vi møtte ham under den første prøvekjøringen av Ampera-e og Insignia.

Les også: Første prøvekjøring av Opels elektriske Ampera-e

Crossland X blir etterfølgeren til dagens Meriva flerbruksbil. Den blir noe midt i mellom en SUV og en praktisk flerbruksbil og er tiltenkt kunder som vil ha et litt mindre barskt utseende på bilen. Den skal selges side om side med nye Mokka X, som er omtrent like stor. Crossland X bygges på den samme plattformen som Citroen C3 Picasso, skal produseres i Spania og kommer på veien første halvår 2017.

Grandland X er en litt større SUV, som skal bygges på den samme plattformen som Opel Zafira flerbruksbil. Den blir søstermodellen til Peugeot 3008 og skal bygges i Frankrike. Den blir å finne i butikkene i andre halvdel av 2017.

Opel Insignia kommer også i ny utgave i 2017. Egentlig kommer den i tre forskjellige utgaver, der den vanlige femdørs-modellen får navnet Insignia Grand Sport. Vi har kjørt bilen noen mil på tyske landeveier og kjøreopplevelsen preges først og fremst av at bilen er blitt 175 kilo lettere enn dagens modell. Nye Insignia føles mer lettkjørt. Det betyr også at den nye 1,5 liters bensinmotoren på 165 hester som sitter under panseret, føles mer en  sterk nok for å gi bilen kvikke og presise kjøreegenskaper.

Les også: Mer bil enn dette får du ikke for 300.000

Akselavstanden er blitt betydelig lenger, noe som ikke minst gir bedre beinplass i baksetet. Utstyr som LED Matrix hovedlys blir standard på de fleste utgaver og skal ifølge Opel gi lys helt ut til 400 meter foran bilen. I tillegg blir den lavere og bredere, noe som gir et mer elegant og sportslig utseende. Det er ikke lett å se på bildet av den kamuflerte bilen, men kom tydelig fram da designsjef Mark Adams viste oss den ferdige bilen.

I tillegg kommer også stasjonsvogn-utgavene Sports Tourer og Country Tourer med firehjulstrekk i helt nye utgaver. Det er disse to bilene som vil utgjøre det største salget i Norge.

Sist men ikke minst kommer det en ny Opel Vivaro varebil på veien neste år. Det store spørsmålet er egentlig hvordan forhandlernettet til Opel i Norge skal klare å ta til seg alle nyhetene på en skikkelig måte.