Motor tester Kia Picanto mot Citroen C1
NORGES BILLIGSTE: Kia Picanto har litt bedre plass, mens Citroen C1 er litt mer komfortabel. Det er den største forskjellen mellom Norges to billigste biler. Foto: Produsentene
Kia Picanto er det mest fornuftige valget, blant annet fordi garantien er lang.
FORNUFT: Kia Picanto er lettkjørt, har lang garanti og er det fornuftige valget. Foto: Produsenten
Citroen C1 har noen flere spennende detaljer
KOMFORT: I den grad man opplever komfort i disse bilene, lever Citroën C1 opp til sitt franske opphav. Foto: Produsenten
Kia PIcanto har litt større innvendig plass
LITT MER PLASS: Picanto er noe mer rommelig enn C1 både i baksetet og i bagasjerommet. Foto: Produsenten
Citroen C1 er fransk og rimelig
KOMFORT: Citroen C1 takler ujevnheter noe bedre enn sin koreanske konkurrent. Foto: Produsenten
Motor test Kia Picanto mot Citroën C1 2016

Test Kia Picanto mot Citröen C1 - norges billigste

Norges to rimeligste bilmodeller passer ypperlig i urbane strøk for folk uten stort plassbehov. Valget står mellom fransk komfort og koreansk fornuft.

DE MINSTE BLANT OSS er enkle å manøvrere, en drøm å parkere med og glir elegant gjennom trange, klaustrofobiske bygater uten å gjøre så mye ut av seg. Og kanskje aller mest kjærkomment: Du får ny bil til prisen av en brukt.

Elbilen har tatt Norge med storm og har på nokså kort tid spist store markedsandeler i de minste bilklassene. Den er skreddersydd for det norske avgiftssystemet og har fått tildelt bruksfordeler biler med eksospotte må se langt etter. Men elbilen passer ikke for alle grunnet begrenset rekkevidde og behov for ladetilgang. Det er her de såkalte minibilene kommer inn i bildet.

FORNUFTEN: Kia Picanto er den fornuftige av testens to duellanter. Det koreanske merket har de siste årene for alvor tatt opp kampen mot veletablerte navn, med sprekt design, fornuftige priser og sju års garanti. Citroën C1 skiller seg ikke voldsomt fra Kias minstemann, men med en anelse bedre komfort. Snertne detaljer frir den til kjøpere som vil ha det lille ekstra. Når det er sagt, oppleves de to bilene som veldig like, så her kan du nesten handle bil etter farge.

KJØREEGENSKAPENE: Resepten er velkjent. Putt et hjul i hvert hjørne, hold vekten nede, og det begynner virkelig å svinge – bokstavelig talt. Det er gøy å kjøre disse småtassene, og man er som fører virkelig med på det som skjer. Begge to har riktignok sine begrensninger når det kommer til kjørekomfort – og da spesielt Picantoen. Den korte akselavstanden gjør at humper og dumper kjennes bedre enn på større biler. Den rett og slett hopper og spretter slitsomt mye på dårlige norske veier.

C1 oppleves nokså lik, men takler ujevnheter bedre enn sin koreanske konkurrent. Dette er uansett ikke biler du velger dersom fjæringskomfort står øverst på prioriteringslisten. Og ei heller når det gjelder støy. I motorvei-hastigheter må stemmen heves betraktelig dersom man skal føre en samtale med sidemannen. Det blir slitsomt på langtur.

DRIVVERKET: Det sier seg selv at man ikke får voldsomt med motorkraft med på kjøpet når man velger nye biler til rundt 160.000 kroner. Begge bilene er utstyrt med 1,0-liters tresylindrede bensinmotorer på henholdsvis 66 og 68 hestekrefter. Disse oppleves som nokså like i praksis, og de må tynes litt for å levere det man forventer av motorkraft. De er begge litt tunge ved igangkjøring, men når du blir vant til motorenes karakter og kraftleveranse, blir dette en vane. På småkjøring bruker de begge to rundt 0,6 liter per mil – en god del mer enn produsentens oppgitte tall for bykjøring, på henholdsvis 0,45 l/mil for C1 og 0,5 for Picanto.

Kias motor er noe sprekere og mer energisk enn Citroëns, men den støyer også mer. Generelt sett er franskmannen noe mer kultivert og påkostet enn sin koreanske konkurrent. Så i den grad man opplever komfort i disse bilene, lever Citroën C1 opp til sitt franske opphav.

PLASSEN: Har du store plassbehov i hverdagen, bør du i utgangspunktet velge noe annet enn disse to småtassene. Picanto er noe mer rommelig enn C1 både i baksetet og i bagasjerommet, og tilgangen til disse er også bedre. Den er den mest praktiske av de to. Likevel er begge biler som først og fremst egner seg til handleturer og annet i nærmiljøet.

Det er ikke spesielt god plass eller særlig komfortabelt i baksetene. Derimot er førersetene i de to bilene overraskende gode og justerbare. Best er de i Citroënen. For det er nettopp når det gjelder interiørkvalitet C1 skiller seg mest fra Picanto. Materialkvaliteten oppleves som bedre og skjermen i midtkonsollen større og klarere, og det er noe mer utstyr om bord, blant annet ryggekamera.

Begge bilene har fått fire av fem stjerner i kollisjonstest hos EuroNCAP.

ØKONOMI: Det å plukke ut en vinner av Kia Picanto og Citroën C1, er ingen enkel oppgave. Her kan man faktisk gjøre et valg basert på følelser og preferanser uten å tråkke feil. De to smårollingene er rett og slett veldig like, og de deler både fordeler og ulemper.

C1 gir et noe bedre kvalitets- og komfortinntrykk enn Picanto. Den har en mer stillegående motor og mer utstyr, og den takler dårlig vei bedre. På den annen side har Kia Picanto markedets beste garanti, og den har litt bedre plass i både baksetet og bagasjerommet. Når den i tillegg er 4.000 kroner rimeligere enn Citroën C1, seirer den dersom fornuften veier tyngst. Men betaler du gjerne noen kroner for det lille ekstra når det kommer til utstyr og komfort, er den lille franskmannen bilen for deg. Så å si uavgjort, med andre ord.

TEKNISKE DATA

Citroën C1 Nordic Edition High

Pris: kr 163.900

Motor: Tresylindret 1.0-liter med 68 hk

Lengde: 3,46

Bagasjerom (VDA): 196

PLUSS:

Komfort

Utstyr

Lettkjørt

MINUS:

Snau plass

Støy

 

Kia Picanto Jubileum

Pris: kr 159.900

Motor: Tresylindret 1.0-liter med 66 hk

Lengde: 3,6 meter

Bagasjerom (VDA): 200 liter

PLUSS:

Lang garanti

Litt bedre plass

Lettkjørt

MINUS:

Støy

Oppleves litt gammeldags