Med konseptbilen Cxperience tar Citroën komfort til et nytt nivå
KOMFORT: Med Cxperience tar Citroën komfort til et nytt nivå. Foto: Produsenten
Med konseptbilen Cxperience tar Citroën komfort til et nytt nivå
ELEGANT: Cxperience er like stor som dagens C5 og gir et hint om utseendet til Citroëns store biler framover. Foto: Produsenten
Med konseptbilen Cxperience tar Citroën komfort til et nytt nivå
KOMFORT: Ifølge Citroën har det nye komfort-oppsettet fire grunnsteiner: Kjørekomfort, interiørkomfort, brukerkomfort og tankekomfort Foto: Produsenten
KOnseptbilen Citroen Cxperience vises på Paris-utstillingen i oktober
HYBRID: Bilen har et 300 hesters ladbart hybriddrivverk, der bensinmotoren driver forhjulene og den 80 kW sterke elmotoren driver bakhjulene Foto: Produsenten

Med denne bilen tar Citroën komfort til et nytt nivå

Ett av de store salgsargumentene til Citroën har alltid vært komfort. I denne bilen, som har fått navnet Cxperience, lover den franske produsenten å ta komfort til et enda høyere nivå.

Foreløpig er dette en konseptbil, som skal vises på den store bilutstillingen i Paris i oktober. Derfor er heller ikke all teknologien i bilen kjent. Det vi vet er at den skal få et nytt fjæringssystem, til erstatning for de gasshydrauliske støtdemperne som Citroëns biler tidligere har vært kjent for. Disse kastet Citroën på dynga i fjor.

Les også: Citroën og Peugeot avslører bilenes virkelige forbruk

Ifølge Citroën har det nye komfort-oppsettet fire grunnsteiner: Kjørekomfort, interiørkomfort, brukerkomfort og tankekomfort. I tillegg til nye støtdempere, som ifølge fabrikken er basert på ”progressive, hydrauliske puter”, er lydnivået i bilen bedret, det er brukt bedre materialer i interiøret og den har ny teknikk for en enklere og sikrere kjøreopplevelse. Nøyaktig hva dette innebærer, får vi forhåpentligvis svar på når bilen er vist fram i Paris.

Les også: Dette er bilene som havner først i vrakpressa

I tillegg til denne komfortbiten, gir Cxperience et hint om utseendet til Citroëns større biler. Det er lett å tenke på Citroën CX, som ble produsert fra 1974 til 1991. Bilen har et 300 hesters ladbart hybriddrivverk, der bensinmotoren driver forhjulene og den 80 kW sterke elmotoren driver bakhjulene. På strøm skal bilen kunne kjøre 60 kilometer.

Konseptbilen er 4,85 meter lang, bare litt lenger enn dags Citroen C5, som skriker etter en erstatter. Så langt i år er det solgt 29 slike i Norge.