USA innfører krav om lydsignal på elbiler
STØYER FOR LITE: Elektriske biler støyer for lite og kan være en fare for myke trafikanter. Nå innfører USA krav om støysignal. Foto: BMW
GM EV1 hadde en bjelle som varslet fotgjengere
EV1 HADDE BJELLE: Da GM lanserte sin første elektriske bil i 1996 hadde den en lite bjelle som føreren kunne bruke for å varsle fotgjengere og syklister. Foto: Rune Korsvoll
Støyer for lite

Krav om lydsignal på elbiler

Det har lenge vært en grense for hvor mye en bil kan støye. Nå har USA innført en grense for hvor lite støy det kan komme fra biler. Det betyr at elektriske biler og enkelte hybrider vil få en varsellyd som slås på når de kjører under 30 km/t.

Undersøkelser i USA viser at elektriske biler har 19 prosent større sannsynlighet for å bli innblandet i ulykker med fotgjengere og syklister. Flere organisasjoner for synshemmede har også krevd at det innføres lydregler for stillegående biler. Det er årsaken til at amerikanske myndigheter nå innfører krav om varsellyd på støysvake biler fra september 2019.

Les også: 12 ting folk lurer på om elbil

De nye reglene sier at bilene må ha en varsellyd når de kjører under 30 km/t. I høyere hastigheter regner man med at bilene høres godt nok av de myke trafikantene. Myndighetene har ikke bestemt hvordan lyden skal være eller hvor høy den må være.

Organisasjonen for bilprodusentene i USA, The Alliance of Automobile Manufacturers, mener at dette må bli opp til bilprodusentene. – Det er viktig at lyden ikke irriterer de som sitter i bilen, sier organisasjonen.

Les også: Du kan spare 14.000 ved å bruke elbil til jobben

Den amerikanske trafikksikkerhetsorganisasjonen NHTSA regner med at dette tiltaket vil redusere ulykkestallet i byene med 2.400 fram til 2020. For bilprodusentene blir det en ekstra kostnad på rundt 39 millioner dollar å montere en vanntett høyttaler på utsiden av bilen. Innsparingene i form av reduserte ulykker vil beløpe seg til mellom 250 og 350 millioner dollar, tror NHTSA.

Lydsignal fra elektriske biler er for øvrig ikke noe nytt. Da GM lanserte sin første elektriske bil i 1996 – EV1 – hadde den en lite bjelle som føreren kunne styre med en knapp ved rattet for å varsle fotgjengere og syklister.