26 av kandidatene til car of The Year 2017 oppstilt for fotografering
VERDENS STØRSTE TEST: Med 26 biler på plass, er denne testen av kandidatene til Car og The Year, en av de største i verden. Foto: Simon Hamelius
BIlenes autombrems-systemer testes
BREMSER AUTOMATISK: Nesten alle nye biler har nå systemer som bremser automatisk for andre biler eller myke trafikanter. Men ikke alle virker like godt. Vi har testet for å finne de beste og dårligste. Foto: Simon Hamelius
Toyota Prius i den krevende unnamanøvertesten
ELGTEST: Vi kunne like godt kalt det "testen for å se hvordan bilene klarer å svinge unna et barn som løper ut i veien". Noen av bilene er svært gode, andre klarer testen dårlig. Foto: Simon Hamelius
Kampen i gang

Hvilken av disse bilene blir Car of The Year 2017?

Blir det nye Nissan Micra, Toyota C-HR, Audi Q2, Hyundai Ioniq, Volvo V90, Tesla Model X eller hydrogenbilen Toyota Mirai, som stikker av sted med tittelen Car of The Year 2017? kampen er i gang og Motor er med.

Car of The Year er den eldste og mest prestisjetunge utmerkelsen i bilindustrien. Nå er kampen om tittelen for 2017 i gang og den blir tøffere enn på lenge. Over 30 kandidater står på den foreløpige listen og vi har brukt den siste uken til å teste de fleste av dem.

Se også video: De nye, spennende bilene for 2017

På en strand syd for Skagen i Danmark står 26 av kandidatene oppstilt for fotografering. I løpet av en hektisk uke har alle bilene vært igjennom omfattende tester på vei og bane. De har vært gjennom tester av de nye autobrems-systemene, elgtesten, som viser hva de klarer i en kritisk unnamanøver-situasjon, mørkekjøring med lystester og så videre.

– Målet er å finne fram til en bil som fyller kriteriene om tekniske nyvinninger, høy sikkerhet, mye bil for pengene og som samtidig klarer seg bra under de krevende forhold som norske veier og vinterforhold byr på. Et spennende utseende og gode kjøreegenskaper teller også med i kampen, som  i første omgang består i å bli en av sju i et finale-heat som skal være klart i begynnelsen av desember, sier Rune Korsvoll, som er eneste norske medlem av den europeiske juryen på 56 av journalister med bil som spesialfelt. 

Les også: VW, Mercedes og Opels nye super-elbiler

– For flere av bilene gjenstår det prøvekjøringer på norske veier før vi kan begynne å peke ut en favoritt. Her på  motor.no kommer vi tilbake med rapporter på prølvekjøringen av de spennende bilene de neste dagene og ukene.

Etter at en finaleliste på sju biler er valgt ut i desember, faller den endelige avgjørelsen på Genéve-utstillingen 6. mars.

Foreløpig kandidatliste Årets Bil i Europa 2017

Alfa Romeo Giulia

Audi Q2


Citroën C3

Fiat 124

Fiat Tipo


Ford Edge

Ford Ka+

Honda FCX Clarity

Hyundai Ioniq

Infiniti Q30

Jaguar F-Pace

Kia Niro


Kia Sportage

Lexus LC 500

Mercedes E-Class

Mini Countryman

Nissan Micra

Opel Meriva

Peugeot 3008

Porsche 718 Boxster

Porsche Panamera

Renault Mégane

Renault Scénic

Seat Ateca

Skoda Kodiaq

Subaru Impreza

Suzuki Baleno

Tesla Model X

Toyota C-HR

Toyota Mirai

Toyota Prius

Volkswagen Tiguan

Volvo S90/V90