ADVARER: – Hovedproblemet er at tjenesten koster penger uten at dette kommer tydelig fram på nettsiden, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad Foto: Kimm Saatvedt

Forbrukeombudet slår alarm:

Advarer mot verdivurderingstjeneste på nett

Forbrukerombudet advarer nå mot å benytte verdivurderingstjenesten bilprisnorge.com. – Se opp for nettsidene carprice.no og bilprisnorge.com, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

Publisert Sist oppdatert

Fram til i sommer fikk Forbrukerombudet mange klager på nettsiden carprice.no. Her kunne man legge inn informasjon om bilen man ville selge og få et anslag på verdien.

Forbrukere reagerer på at det kom svært dårlig frem at de måtte betale nærmere 1400 kroner når de trykket på bestillingsknappen. Flere sier også at de har mottatt betalingskrav fra selskapet uten at de har vært i kontakt med det, opplyser ombudet.

Nå er selskapet bak tjenesten, Nordicpartner OU fra Estland, i gang med den samme verdivurderingen på et annet nettsted: bilprisnorge.com.

Motor har prøvd å få kontakt med selskapet, men mailhenvendelser er ikke besvart. Selskapet har ingen telefonopplysninger på sin nettside.

Les også: Dette er elbilene som kommer i 2018

– Hovedproblemet er at tjenesten koster penger uten at dette kommer tydelig fram på nettsiden, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad.

Tilbudet blir igjen presentert slik at forbrukeren lett kan tro at tjenesten er gratis. På bestillingsknappen står det kun «Bestill», og informasjonen om prisene er sterkt underkommunisert. Nettsiden har vært tilgjengelig i vekslende grad, men det er all grunn til å advare, mener Forbrukerombudet. 

Les også: Nå er det snart slutt for det manuelle giret

Før man bestiller en tjeneste på internett, skal man få tydelig informasjon om pris. Bestillingsknappen skal også merkes på en måte som gjør at forbrukeren forstår at man forplikter seg til å betale ved å trykke på knappen.

Det er derfor tvilsomt at forbrukerne har inngått en bindende avtale med Nordicpartner OU.

– Forbrukere som mottar faktura bør derfor protestere skriftlig på kravet til Nordicpartner OU. Dersom selskapet ikke frafaller kravet, kan man be om hjelp fra Forbruker Europa, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

– Vi er kjent med dette fra tidligere, men visste ikke at de var i gang igjen. Uansett har vårt råd vært å protestere skriftlig på regningen. Det er rådet nå også, sier Vigdis Svennungsen, seksjonsleder for NAF Advokat.