Test av garasjejekker 2016 viser stor forskjell i kvaliteten
KVALITETSFORSKJELL: Denne testen viser at det er stor forskjell i kvaliteten på de rimelige garasjejekkene. KJøper du riktig jekk går hjulskiftet enkelt. Foto: Tor D. Magnussen
Sjekk NAF-testen

Test garasje-jekker som gjør dekkskiftet enkelt

En garasjejekk til noen hundrelapper er en svært nyttig investering når du skal skifte hjul på bilen. Men det er stor forskjell på kvaliteten til jekkene. Før du kjøper bør du lese denne testen som NAF har gjort av rimelige jekker.

I testen, som er gjennomført i samarbeid med Teknologisk Institutt, klarer de fleste jekkene seg bra, men forskjellige størrelser satte begrensninger. Til de laveste bilene kan man trenge en lav jekk, så som Bil-Guss Premier som kan løfte fra åtte centimeter høyde. Til en større SUV eller varebiler, må du ha en jekk med stor løftehøyde. Carwise er et godt eksempel, da den også har en forhøyer på løftearmen. Dermed kan den også brukes til større firehjulstrekkere.

Les også: Motors vinterdekktest 2016 – de beste pigg- og piggfrie dekkene

For å teste egenskapene til jekkene prøvde vi dem på to biler med ulik størrelse; en Renault Kadjar, som er en halvstor SUV, og en Volvo V70. Følgende jekker er testet: Carwise, Trolly Jack Biltema, Bil-Guss Premier, Torshov Bilrekvisita og Jula Hamron.

Det viste seg fort at de to minste jekkene var i minste laget for begge bilene, mens Biltema og Bil-Guss sine jekker klarte seg bra til Volvo-en. De to minste fra Jula og Torshov Rekvisita klaret å løfte opp Volvo-en, men var urimelig tunge å jekke opp. Du bør unngå de aller minste jekkene, fordi de er noe ustødige og er begrenset til de minste bilene.

Les hele testen og omtale av de enkelte jekkene på naf.no

Garasjejekker har svært forskjellige priser og leveres i mange størrelser. Vi snakker om hydrauliske garasjejekker, som er noe annerledes enn dem biler er utstyrt med. Det finnes dyrere og sterkere jekker for dem som har større behov enn kun hjulskift vår og høst.

SLIK SKIFTER DU HJUL RIKTIG

Se video på naf.no

  1. Sett bilen på et rett underlag – helst ikke på løs grus.
  2. Trekk til håndbremsen. 
  3. Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.
  4. Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, kan føre til alvorlig klemskader.
  5. Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
  6. Kontroller mønsterdybde.
  7. Plassere hjulene riktig i henhold til rulleretning. Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.
  8. Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.). Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
  9. Sjekk lufttrykket.
  10. Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulmutteren/bolter sitter.