se etter feil på brukbilen eller sås kan den koste deg 50.000 kroner
FINN MONSTERET: Med litt kunnskap og nøye gjennomgang av bilen, kan du selv finne bruktbil-monsteret før det begynner å spise av lommeboken din. Foto: Rune Korsvoll
150.000 bruktbilkjøp i høst

Dette bruktbil-monsteret kan koste deg 50.000 kroner

I løpet av høsten vil rundt 150.000 bruktbiler bytte eier i Norge. Ofte går det bra, men du kan også få med et skikkelig monster på kjøpet. Det spiser seg inn i lommeboken din med stor appetitt. De fleste monstrene kan du selv avsløre før kontrakten underskrives.

Selv om du ikke er ekspert på biler, kan du avsløre noen av de dyreste feilene når du prøvekjører bilen. Spør selgeren etter dokumentasjon på betalt årsavgift, service-kvitteringer som dokumentasjon på kilometerstand, skifte av tannreim og andre utbedringer. Bruk en standard kjøpekontrakt som du finner på ww.naf.no. Kjøper du bilen hos en forhandler, bør du forlange seks måneders garanti på en eldre bil og minst ett år på en nyere bil.

Les også: Feil farge gir høyt verditap på bruktbilen

Dette er noen av de vanligste og dyreste overraskelsene bruktbilkjøpere opplever.

Bakbremsene henger

Bakbremser som henger seg opp, går tregt, ruster og slites feil er i ferd med å bli et stort vedlikeholdsproblem for moderne biler med skivebremser. I daglig kjøring er bakbremsene sjelden i virksomhet. Bilprodusentene setter skylden på norske kjøreforhold med salt og skitt. Oppdager du ikke dette i tide, må regel må både bremsekalippere, skiver og klosser skiftes. Pris er fra to-tre tusen kroner og oppover. Kjenner du at felgen er varm, er det et tegn på bremser som ligger på.

Tett partikkelfilter

Moderne dieselbiler har et filter i eksosanlegget som fanger opp sotpartikler. Disse brennes bort med jevne mellomrom, men erfaringer viser at filteret kan gå tett etter en viss tid. Spesielt dersom du har mye småkjøring vinterstid, slik at motoren sjelden oppnår god driftstemperatur, er mye sot et problem. Dersom partikkelfilteret må byttes, koster det fort 10.000 – 15.0000 kroner. Vi har hørt eksempler på 50.000 kroner. Dette kan være vanskelig å sjekke, men en varsellampe lyser når filteret er i ferd med å tette seg.

Les også: Ti spennende bruktbilkupp

Dyre heftelser

Sjekk at forrige eier ikke har påført bilen økonomiske heftelser. Er du uheldig kan dette bli den desidert dyreste tabben du gjør ved bruktbilkjøpet – opptil flere hundre tusen kroner har NAFs advokater erfart. Når du har skrevet under kontrakten, er det du som står ansvarlig for disse heftelsene. Om bilen har heftelser sjekker du enkelt i Brønnøysund-registeret http://www.bronnoysundregistrene.no/.

Kilometerjuks

Med en spesialtilpasset datamaskin er det relativt enkelt å skru tilbake kilometer-telleren på en moderne bil. Den beste måten å få bekreftet kilometerstanden, er en sjekk av serviceheftet på bilen. Dersom heftet mangler eller ikke er fylt ut, er det i enkelte tilfeller mulig å ringe en merkeforhandler å få det bekreftet. På en NAF-test kan vi sjekke om slitasjen på fôringer i hjulopphenget står i stil til kjørte kilometer. Slitasje på ratt, seter og pedaler kan gi en viss indikasjon.

Salt knekker fjærer

Et problem som til stadighet dukker opp på eldre bruktbiler er knekte skrufjærer. Vann, salt og skitt fra veien legger seg i ”skåla” som holder nedre del av fjæra og gir rustangrep. Sammen med vridninger i fjæra gjør det at den nederste delen brekker av. Siden den synlige delen av fjæra ofte ser hel og fin ut, kan dette være vanskelig å oppdage for en amatør. Prisen for å skifte ei fjær er 4.000-8.000 kroner.

Les også: 10 biler vi helst vil glemme

Utslitt bakstilling

Mange moderne biler har såkalt multilink (flerstags) bakhjulsoppheng. Det høres fint ut og gir god stabilitet og veiholdning i tøff kjøring. Men mange stag, opphengspunkter og gummiforinger, gir også betydelig dyrere reparasjoner når bakstillingen begynner å bli slitt. Vi har hørt prisoverslag på 10.000 – 15.000 kroner.

Lakken slipper taket

Sjekk lakken ekstra nøye. Moderne biler har karosserier behandlet med sink. Det reduserer muligheten for rust, men har samtidig gitt et nytt problem: Det oppstår blærer fordi lakken ”slipper taket” i underlaget.  Noen produsenter kaller det ”sinkslipp”. Resultatet er tusenlapper til omlakkering av større eller mindre områder av karosseriet. Lakkarbeid er dyrt.

Dyr tannreim

De fleste biler har ei tannreim av gummi som driver kamaksel og ventiler i motoren. Denne skal byttes på bestemte intervaller – vanligvis etter 90.000 til 150.000 kilometer avhengig av bilmodell. Be om dokumentasjon på at dette er gjort. Det koster vanligvis 5.000–10.000 kroner å bytte tannreim. Dersom den utslitte reima ryker, kan motoren få skader for 20.000–30.000 kroner.