BRA PRIS: Mazdas nye SUV CX-30 presser seg mellom eksisterende CX-3 og CX-5, og har fått priser som står seg veldig godt mot dagens fossile konkurrenter.

Her er prisene på Mazdas nye kompakt-SUV:

Får nytt liv i SUV-drakt

Mazda 3 er en glemt perle. Nå får den seg et løft, bokstavelig talt. Litt høyere og litt røffere – og også tilgjengelig med firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Mazda sliter tungt med elektrifiseringen, men SUV-en CX-5 og delvis CX-3 selger ok til å være rene fossilbiler. Nye CX-30 kiler seg inn mellom disse to i størrelse og pris.

Skrur vi tiden bare noen år tilbake, ville en godt utstyrt SUV med 180 hester og firehjulsdrift til rundt 400.000 kroner fort blitt en hit på nybilstatistikken.

Sånn er det ikke lenger.

Men det er fortsatt mange som ikke ser en komplett familiebil i en bil med ledning. Da kan Mazda CX-30 fort være et alternativ.

Nykommeren er basert på Mazda 3, som Motor har uttrykt sin begeistring over. Vi har kalt den «en glemt perle», med kvalitetsfølelse og komfort på nivå med langt dyrere biler

Les også: Her er vår prøvekjøring av Mazda 3

HØYERE: CX-30 er bygget på Mazda 3, men har fått litt krom rundt grill og lykter, en litt annen vinduslinje – og en egen karakter.

Plass i høyden

Plassutnyttelsen i Mazda 3 er ikke all verden, men det blir alltid mer rom og luft når det bygges i høyden. Bagasjevolumet på CX-30 er for eksempel på 430 liter, 80 liter mer enn i Mazda 3, og det samme som i en opplagt konkurrent som Nissan Qashqai.

Og apropos: 

Qashqai får du kun med diesel hvis du skal ha firehjulsdrift. Da er startprisen 452.500 kroner for en manuell versjon med 150 hester. Det er snaut 30.000 kroner mer enn den best utstyrte CX-30 med 180 hester bensin, firehjulsdrift og automat (423.000).

Også mot øvrige konkurrenter virker den japanske nykommeren svært gunstig priset.

En Suzuki Vitara, som på alle vis tilhører en klasse under, koster 399.000 med 140 hester bensin. Det er snaue 10.000 mer enn CX-30 med 180 hester bensin, firehjulsdrift og automat i den godt utstyrte versjonen «Style» (388.500 kroner).

Les også: Mazda-sjef: «Det kommer en elbil i 2020!»

Roc-konkurrent?

Den mest relevante konkurrenten er trolig VW T-Roc, en av få fossilbiler som holder brukbart stand på salgsstatistikken.

Den har en startpris på 433.100 for modellen med 190 hester bensin, automat og firehjulsdrift – men med et lavere utstyrsnivå enn Mazdas 10.000 kroner rimeligere toppmodell.

Mazda CX-30 leveres med tre drivlinjer (180 hester bensin, manuell eller automat og forhjulsdrift, samt 180 hester bensin, automat og firehjulsdrift) og to utstyrsnivåer. 

Pris fra 323.500 («Style» manuell) til 423.000 («Cosmo» automat og firehjulsdrift).