I Tyuskland får fu bot om du kjører tom for bensin på Autobahn
KLEKKELIG BOT: I Tyskland får du en klekkelig bot om bilen skulle gå tom for drivstoff eller strøm på Autobahn. Foto: Colourbox
I Italia kan poolitiet beslaglegge bilen hvis du ikke betaler boten på stedet
BESLAG I BILEN: I Italia, Spania og Frankrike risikerer du å få bilen konfiskert hvis du får fartsbot og ikke kan gjøre opp for deg på stedet, sier utenlandssjef Jens Gravdal i If Skadeforsikring. Foto: Colourbox
Bil til utlandet i sommer?

Beslaglagt bil i Italia, innbrudd i Gøteborg

I Frankrike er det påbudt med alkometer i bilen. I Østerrike må du betale bompenger før du kjører inn i landet. I Italia og Spania kan du får bilen beslaglagt hvis du ikke betaler fartsboten på stedet. Og i Gøteborg er det stor sjanse for å få innbrudd i bilen.

Skal du på biltur i Europa i sommer, er det alle grunn til å sette seg godt inn i lokale lover og regler. Mange blir overrasket når de oppdager at de kan være ganske forskjellige fra reglene her hjemme i Norge. I de tre sommermånedene får NAF og forsikringsselskane mange henvendelser fra norske bilister i trøbbel ute i Europa.

Les også: 198.000 av oss tatt for lovbrudd i trafikken

Innbrudd i Gøteborg

– Skal du unngå problemer, bør du sette deg godt inn i forholdene i de landene du skal kjøre i, sier utenlandssjef Jens Gravdal i If Skadeforsikring.

– Bilveien til Europa innebærer for mange familier en rast i Gøteborg. Det har blitt en ublid start på ferien for mange nordmenn. Gøteborg er blitt en by med usedvanlig mange bilinnbrudd. De kriminelle vet at mange er på vei gjennom byen fra Nord-Sverige, Finland og Norge. En fullastet bil med utenlandske skilt er et utsatt mål. I tillegg til å låse bilen forsvarlig, bør du være nøye med å tømme bilen for bagasje hvis dere tar inn på hotell eller blir borte i noen timer, sier Gravdal.

Les også: Frankrike setter opp 10.000 falske fotobokser

Bilen beslaglagt i Italia

Også spesielle lover og regler i utlandet kan by på trøbbel.

– Du skal betale bompenger før du kjører inn i Østerrike. I mange tyske byer er det eget miljøoblat dersom du ønsker å kjøre der. Deler av London er også miljøavgiftområder.

– Mange tror det er lempeligere promilleregler i Øst-Europa, men i Romania, Slovakia, Tsjekkia, Ungarn og Polen er promillegrensen 0,0, mot Norges 0,2. I Frankrike er det påbudt med alkometer i bilen.

– Mange steder i Frankrike reduseres fartsgrensene automatisk i regnvær. I Italia, Spania og Frankrike risikerer du å få bilen konfiskert hvis du får fartsbot og ikke kan gjøre opp for deg på stedet. I Tyskland får du en klekkelig bot om bilen skulle gå tom for drivstoff eller strøm på Autobahn.

Start rolig på Autobahn

– Hvert år får vi i NAF mange henvendelser fra medlemmer som har fått havari på bilen etter noen mil på tyske Autobahn. Årsaken er rett og slett at når de ser skiltet med fri fart, så tråkker de til for fullt. For en bil som er vent til å bli kjørt pent på norske veier, kan dette bli et sjokk, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Både for å spare bilen og for å få tid til å venne seg til den raske trafikken på tyske motorveier, skal du bruke tid på tilvenning. Det betyr rolig og pen kjøring de første timene. Huske også å bestille et ”grønt kort” fra forsikringsselskapet ditt, som er et bevis på at du kjører en bil som er forsikret. I tillegg er et internasjonalt førerkort en god sak å ha med, selv om det ikke er påbudt i det landet du skal til, sier Engebretsen.