FULL STOPP: Volvo-anlegget i Torslanda utenfor Göteborg, en av de mange bilfabrikkene som nå blir stengt. Foto: Volvo Cars

Korona-krisen rammer bilindustrien for fullt:

Alle stenger bilfabrikkene – til slutt også svenskene

Samtlige av Europas store bilprodusenter stenger fabrikkene som følge av koronavirus-pandemien. Også i USA stenges de store bilfabrikkene. Norske importører er usikre på hvilken betydning det vil få for leveringene utover året.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilindustrien stenger produksjonsanleggene i Europa og USA på grunn av koronavirus.

Denne uken har det kommet beskjed på løpende bånd om at bilfabrikker i Europa og USA blir stengt, samtidig som enkelte produsenter tar opp igjen produksjonen i Kina.

Volvo håpet i det lengste å kunne fortsette sin produksjon på Torslanda-fabrikken utenfor Göteborg, men på fredag kom ny beskjed:

Produksjonen stanses og 25.000 ansatte permitteres. Dagen før hadde Volvo varslet stengning av fabrikken utenfor Brüssel.

Fra USA kommer nyheter om at bilprodusentene i det lengste har prøvd å holde oppe produksjonen, men lokale myndigheter har ikke villet høre på snakk om at de driver samfunnskritisk virksomhet.

Samtidig har både Tesla, General Motors og Chrysler sagt at de vil bidra til produksjon av respiratorer og annet utstyr som det koronarammede sivilsamfunnet trenger – slik britenes statsminister Boris Johnson har oppfordret til.

Alle rammes

Varslene om stengning begynte å komme tidlig denne uka, først fra storkonsernene Volkswagen AG (med blant annet VW, Audi, Seat og Skoda), PSA Group (blant annet Peugeot, Opel, Citroën og DS) og FCA (Fiat Chrysler). 

Straks fulgte BMW og Daimler etter, og senere kom samme beskjed fra Ford, Nissan og Toyota.

I USA har storselskaper som GM, Ford og FCA stengt sine fabrikker.

Elbilprodusenten Tesla har også måttet stanse produksjonen.

Uvisst for Norge

Det er helt i det blå hva produksjonsstansen betyr for det norske bilmarkedet, men i det korte bildet er det ingen grunn til å forvente en mangel på biler.

Den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller AS følger opp berørte kunder sammen med det norske forhandlerapparatet.

– Vi har foreløpig ikke fått full oversikt over hvordan dette påvirker enkeltkunder i vårt marked. Vi kommer fremover til å kartlegge dette og følge opp hver enkelt kunde som kan oppleve forsinkelser. Vi har biler på lager i Norge og biler produsert og på vei til Norge, og slik situasjonen er nå kan disse utleveres som planlagt via forhandlerapparatet vårt, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS.

Informasjonssjef hos Nissan i Norge, Knut Arne Marcussen, sier at myndighetenes anbefalinger og hensynene til sikkerhet og helse vil legges til grunn for den videre utviklingen.

Når det gjelder situasjonen i Norge, er det per i dag ikke problemer med leveringsdyktigheten.

– Vi har biler på lager, sier Marcussen.

– Og vi har ikke problemer med tilgang på biler fremover.

Derimot er det altfor tidlig å si hvilken betydning produksjonsstansen vil få for  leveringstidspunktene til flere nye elbil-modeller som mange norske kunder venter på.

VW ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Peugeot e-208 og e-2008, Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge er bare noen av modellene som er ventet å prege salgslistene i Norge utover i 2020 og 2o21.

Kinesisk ledelse

Den tyske bilindustrien var raskt ute med samme krisehåndtering som ble gjennomført i Kina.

– Vi har mye å lære av hvordan kineserne håndterte situasjonen og er i ferd med å komme ovenpå igjen, sa Diess.

Nyheten satte helt i skyggen de gode økonomiske resultatene for konsernet, som Diess hadde annonsert kort tid i forveien:

VW hadde utmerket lønnsomhet i 2019 – og disponerer tilstrekkelig med likviditet til å holde stand i krisetiden som kommer, i det minste for en stund.

VIRUSFRITT: Volkswagen-sjef Herbert Diess holdt tirsdag årets presentasjon av siste års regnskapstall som en ren videoseanse – uten journalister og analytikere tilstede. Her i Volkswagens studio, flankert av kommunikasjonsdirektør Marc Langendorf (t.v.) og Frank Witter, styremedlem i Volkswagen AG med ansvar for økonomi og IKT.