POPULÆR: Toyota RAV4 er nå tilgjengelig både som tradisjonell hybrid og som ladbar hybrid. Etterspørselen er høy, noe som gir enkelte utfordringer. Foto: Toyota

Det er håp i hengende ledning:

Vurderer endring for angrende RAV4-kunder

Mens ferske RAV4-kjøpere må vente over et halvt år på sin tradisjonelle hybrid, har den ladbare versjonen i mellomtiden dukket opp som mer fristende for mange. Men det er ikke lett å gjøre om bestillingen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota RAV4 er en populær hybrid som nå også kommer i ladbar versjon.

Det er mest glede i Toyota-systemet om dagen.

Nye RAV4 er blitt en kjempesuksess og totalt sett var Toyota landets mestselgende merke ved utgangen i januar.

Men nettopp den store etterspørselen etter RAV4, gir noen små bekymringer.

Leveringstiden er lang. Etterspørselen er høyere enn produksjonskapasiteten på fabrikken. I øyeblikket må kundene vente helt til oktober på en tradisjonell hybrid.

Samtidig har den ladbare versjonen kommet hurtig inn på markedet, med pris og spesifikasjoner som etter manges oppfatning gjør den mer attraktiv.

Les også: Bestselgeren får rekord-rekkevidde på strøm

Ulike signaler

Det har ført til at nye RAV4-kjøpere har blitt frustrerte over at en mer attraktiv modell har kommet på markedet i løpet av den lange ventetiden. Og spørsmålet om å omgjøre bestillingen har naturligvis dukket opp. 

Toyota har gitt litt ulike signaler rundt problematikken.

På tampen av fjoråret ga de uttrykk for at dette kunne gjøres. I år har de vært tydelig på det motsatte.

Informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, åpner likevel for at det er en mulighet. Med litt flaks og gode forbindelser.

Les også: Krymper bagasjerommet med 10 prosent

Vil øke salget

– Dersom bestillingen ikke allerede har blitt allokert mot produksjon er det mulig å diskutere dette med forhandleren din, sier Olsen til Motor.

Med andre ord:

Er ikke bilen du har bestilt satt i produksjon, så bør du ha en god tone med selgeren for at det skal la seg gjøre.

Toyota har tro på at den nye ladbare versjonen vil øke totalsalget av RAV4 med rundt 1000 biler fra 2019 til 2020 – til rundt 6000.