Kameraer på ny E18
KAMERAOVERVÅKNING: Slik ser de ut, kameraene som vil få med seg det meste på nye E18 i Bamble. Foto: Nye Veier
Ny motorvei åpnes snart i Telemark:

Ny E18 får full kameraovervåkning

Nye E18 gjennom Bamble får som første vanlige veistrekning i Norge kameraovervåkning. Dessuten blir veilysene dimbare, slik at man sparer strøm.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Ny teknologi tas i bruk på den nye motorveien i Telemark.

Den nye firefelts motorveien mellom Rugtvedt og Dørdal vil ha kameraovervåkning på så godt som hele strekningen.

Omlag 14 kameraer som både kan filme 360 grader og zoome inn, skal sørge for at Vegtrafikksentralen får god oversikt.

– Dersom det faller en palle av en lastebil, kan operatørene se nøyaktig hvor det er, og styre de dynamiske skiltene etter det. Dermed unngår vi at bilistene må kjøre i lav hastighet i flere kilometer enn nødvendig, forteller byggeleder Jens-Erik Farsjø i utbyggingsselskapet Nye Veier.

Les også: Det er rådyrt å hurtiglade feil

Finner raskt

I tunneler og i kryss er det vanlig med kameraovervåkning på moderne veier, men ikke på hele strekninger.

Ifølge Statens Vegvesen er det i dag E6 mellom Oslo og Gardermoen som har best dekning med kameraer.

Men på langt nær hele strekningen mot hovedflyplassen er dekket.

– Kameraovervåkning er også veldig fordelaktig når bilister ringer til Vegtrafikksentralen. For de fleste er det vanskelig å forklare nøyaktig hvor de er. Men her kan Vegtrafikksentralen raskt finne dem på kameraene, sier utbyggingssjef Jørn Rinde på E18 Rugtvedt-Dørdal.

Les også: Sparer milliarder på Nye Veier-prosjekter 

VeilysarmaturSENSOR: Den hvite klossen på toppen av lysarmaturene er styreenheten og sensoren. Foto: Nye Veier

Fjernstyres

Også annen moderne teknologi tas i bruk på den nye motorveien i Telemark.

Lysstyrken på de 500 lyspunktene på den 16,5 kilometer lange veistrekningen kan fjernstyres fra Vegtrafikksentralen.

– Dermed kan lysstyrken og strømforbruket reduseres på tider av døgnet når det er liten trafikk og behovet for fullt opplyst vei er mindre, sier byggeleder Jens-Erik Farsjø.

Les også: Men på denne motorveien blir det ikke veilys

Ny motorveiNY MOTORVEI: Slik ser nye E18 i Bamble ut. Strekningen får både justerbare veilys og kameraovervåkning. Foto: Nye Veier

Sparer penger

Dersom lysstyrken reduseres til 66 prosent i seks timer om natten, vil man spare 85 000 kroner i året i strømutgifter på strekningen.

I tillegg kommer miljøgevinsten.

Og når det er behov for ekstra lys, som ved ulykker og andre utforutsette hendelser, kan lysstyrken økes – slik at veibanen blir bedre opplyst.

I disse dager testes systemene. 2. desember åpner motorveistrekningen.

Les også: Her åpner 13 nye bompengeprosjekter