I SPRANGET: Nye Ford Puma, her med utstyrsnivå ST-Line, kommer med klasseledende motorkraft og stort bagasjerom.

Ford med pris på ny små-SUV:

Puma glefser til konkurrentene

Ford slipper løs Puma, deres nye lille SUV, med en prislapp på 275.800 kroner. Med et snev av elektrifisering, større motorkraft og størst bagasjerom i den minste SUV-klassen kan Puma bite godt fra seg.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford lanserer kompakt-SUV’en Puma med manuelt gir, 125 hk og 456 liters bagasjerom. Automat-modellen kommer til våren.

Bensinvogner med manuelt gir har hatt luggete dager i det norske nybilmarkedet de siste årene, og trolig er det automatmodellen som eventuelt vil dra Puma-salget i Norge.

Men da vipper prisen over 300.000 kroner – som for så vidt er en relativt slagkraftig pris for en bil med 125 hesters motor.

Ford har tatt sine første elektriske steg med 48 V mildhybridløsning på sin 1.0-liters EcoBoost-motor.

En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon, og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet. Hybridteknologien bruker lagret energi til å gi bilen ekstra dreiemoment, opptil 240 Nm, ved akselerasjon.

Det bidrar til opptil 9 prosent redusert drivstofforbruk og bedre ytelse, lover Ford.

Les også: Her er den første av Fords 16 nye elbiler

 

Plass til bagasje

Innstegsvarianten har utstyrsnivået Titanium, mens en litt mer sporty ST-Line-variant kommer med 155 hester, en eller to tommer større dekk – og spoiler… Og 35.000 kroner høyere pris.

Pumas aller største konkurransefortrinn er kanskje bagasjeromsløsningen.

Med et 80 liters oppbevaringsrom under gulvet får bilen 456 liter bagasjeplass – hårfint mer enn VWs T-Cross, men betydelig mer enn andre konkurrenter som Skoda Kamiq og Citroën C3 Aircross.

Pumas bagasjerom kommer med segmentets første handsfree bakluke som åpnes ved å bevege benet under støtfangeren.

– Gjennom hele designprosessen til Puma har vårt mål vært å levere en bil med en enestående mengde av smarte praktiske løsninger i et mest mulig kompakt format. Det har vi lykkes med, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, i en pressemelding.

Les også: Med Focus på alt unntatt ledning

Massasje-varianter

Ytterligere et par finesser:

  • Korsryggsmassasje i forsetene, med tre styrkegrader og justerbar massasjeretning.

  • 12,3 tommers heldigitalt instrumentpanel.

  • Trådløs lading av mobiltelefonen og modemteknologi som gjør bilen om til en trådløs WiFi-sone hvor inntil 10 enheter kan kobles på nett.

  • Et B&O lydsystem med 10 høyttalere, inklusive en subwoofer, som leverer 575 watt. 

  • 12 ultrasoniske sensorer og to kameraer som del av teknologien i Ford Co-Pilot 360-førerassistanse, inkludert adaptiv cruisekontroll med start/stopp-teknologi, et nytt og bedre system for fareadvarsler, 180 graders ryggekamera med blindsonevarsler og selvkjørende parkeringsassistent.