Bil i sving med grønne enger bak
TABBE: Mitsubishi Outlander har vært en prisgunstig ladbar hybrid på det norske markedet. Men en måletabbe har gjort den 9000 kroner rimeligere enn fortjent. Foto: Mitsubishi Motor
Feil målemetode brukt på Mitsubishi Outlander:

Avgiftstabbe ga 9000 i rabatt

Mitsubishi-importøren har brukt gale tall for å beregne engangsavgift på en ladbar Mitsubishi Outlander. Det har gitt kundene en rabatt på 9000 kroner.

Del denne artikkelen

Det er BilNytt.no som skriver dette om landets klart mest solgte ladehybrid.

Bransjenettstedet antyder også at det totale beløpet for manglende innbetalt engangsavgift kan ligge på drøye 27 millioner kroner, basert på at det er solgt over 3000 ladbare Outlander etter 1. september i fjor.

Bilforhandlere som har importert nyere ladbare Outlander, har reagert på at de er blitt belastet med en engangsavgift på drøye 19.000 kroner, som er nesten 9000 kroner mer enn avgiften den offisielle Mitsubishi-importøren er blitt belastet med.

Les også: Sjekk den takboksen på Outlander-arvtageren!

Under grensen

Forklaringen: Avgiftene på de bruktimporterte bilene er basert på den nyere og strengere målemetoden for forbruk og utslipp, kalt WLTP.

Denne metoden gir Outlander en rekkevidde på 45 kilometer på ren elektrisitet – som er fem kilometer under grensen som gir maksimalt avgiftsfradrag.

Mitsubishi-importøren derimot, har basert seg på den utgåtte målemetoden, kalt NEDC. Med denne får Outlander en rekkevidde på 54 kilometer.

De ni kilometerne utgjør i 8.559 kroner i engangsavgift.

Les også: Dette må du vite om WLTP

Meldt inn feil

I følge BilNytt.no så har skatteetaten konkludert med at den offisielle Mitsubishi-importøren har meldt inn feil rekkevidde for Outlander.

Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi i Norge, sier til nettstedet at de nå vil avklare avgiftsgrunnlaget med rette myndighetsinstanser, og at de naturligvis vil innrette seg etter det som blir resultatet av avklaringen.

Han presiserer at kunder av Mitsubishi kan være trygge på at de holdes utenfor en tenkt avgiftsjustering på en bil de allerede har betalt.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?