Bil i sving
MILD HYBRID: Jaguar Land Rover oppgraderer sin bestselger Discovery Sport med et helt nytt interiør – og en smule elektrifisering.
Land Rover Discovery Sport fornyes:

Ansiktsløft etter salgstørke

Antall solgte Land Rover Discovery Sport i de første fire månedene av 2019 kan telles på én hånd. Nå får modellen en facelift – og en anelse elektrisk hjelp – som skal løfte salget tilbake til gamle høyder.

Del denne artikkelen

Med introduksjonen av Sport i 2015 løftet Land Rover Discovery-salget i Norge fra et drøyt dusin til godt over 200.

Siden har det falt jevnt og trutt, men nå kommer bilen med nyskapninger som kanskje kan gi salget et puff.

Fremst blant grep som gjerne løfter salget her til lands:

Elektrifisering.

Les også: Her er de beste elbilene å velge mellom nå

Forsiktig støt

Ingen vet bedre enn Jaguar Land Rover at en ladekabel kan gjøre underverker, men foreløpig kommer Discovery Sport kun med 48V mild hybrid-drivlinje. Systemet samler opp energi som normalt tapes ved oppbremsing og lagrer den i et batteri som gir støtte til forbrenningsmotoren under akselerasjon. Under oppbremsing og ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av for å minimere utslippene, skriver Land Rover i en pressemelding.

Samtidig varsler de en plug-in-utgave av denne bilen mot slutten av 2019.

Interiør på bil

Bil bakfra i sving

Bil med henger med seilbrett

– Jaguar Land Rover har forpliktet seg til å levere en elektrisk utgave av alle nye modeller fra 2020, og dette er første skritt mot dette målet. Mild hybrid-drivlinjer leverer i dag virkelige besparelser innenfor utslipp og drivstofforbruk, noe alle førere kan dra nytte av på hver eneste kjøretur sier produktsjef Nick Rogers i Jaguar Land Rover.

Les også: Skoda plugger inn diesel-flaggskipet

Klarsynt

Discovery Sport får samme fiffige «Clear Sight Ground View» som den nyeste Evoque-modellen, der infoskjermen viser et kamerabilde med bilens hjulstilling og terrenget foran, mens alt annet av bilens front er borte. Den samme funksjonaliteten kan velges på speilet, hvor kameraet i antennen på taket viser utsikten bak.

Bilen kommer med firesylindret motor, med tre bensin- og fire dieselvarianter – i et spenn mellom fra 150 hk diesel med manuelt gir og forhjulstrekk til en bensindrevet firehjulstrekker med 250 hk/400 Nm og automat.

Prisene på bilen er ennå ikke klare. Den utgående Discovery Sport starter på 748.000 kroner.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?