Veiskilt
TRADISJON: Oslo har snart 30 års erfaring med bompenger. Og snart øker antall bomstasjoner fra 29 til 84.
Snart 30 år med bompenger i hovedstaden:

Oslo-folk har betalt 42 milliarder i bompenger

Gjennom snart 30 år har bilistene betalt 42 milliarder kroner i bompenger i Oslo. De årlige bompengeinntektene er syvdoblet.

Del denne artikkelen

I årsrapporten for Fjellinjen for 2018 fremgår det at bilistene totalt har betalt 42,3 milliarder kroner i bompenger siden starten i 1990 og ut 2018.

  • I 1990 betalte bilistene ca. 500 millioner kroner i bompenger. I de påfølgende årene på 1990-tallet økte innbetalingene bare gradvis.
  • I 2009 gjorde imidlertid bompengeinnbetalingene et lite hopp – opp til ca. to milliarder kroner årlig.
  • I 2013 ble det et nytt hopp. Fjellinjen ble for alvor en pengemaskin, og i fjor passerte man for andre året på rad tre milliarder kroner i bompengeinntekter.
  • I 2018 tok Fjellinjen inn hele 3,5 milliarder kroner i bompenger. Det er en syvdobling siden den spede starten i 1990.

Les også: Slik brukes bompengene i Oslo

Flere elbiler

Fjellinjen ble opprettet for å finansiere Festningstunnelen gjennom Oslo. Nå brukes de fleste pengene på kollektivtransport, sykkelveier og gangveier.

Men stadig færre passerer bommene i Oslo. I fjor var det 108 millioner passeringer, en nedgang fra 112 millioner i 2017.

Nedgangen forklares med takstøkningene høsten 2017, hvor det ble mye dyrere – spesielt i rushtiden.

Samtidig er det en kraftig økning i antallet elbil-passeringer. I 2018 var 20 prosent av passeringene med elbiler.

Les også: 10 ting du bør vite om bypakker og bomringer