IKKE HER: Bomstasjonen bygges her, i den ene enden av motorveiprosjektet. Men både ordfører Kari Anne Sand (t.v.) og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum vil heller flytte den 15 kilometer bort, langt inni skogen. Foto: Statens vegvesen/Senterpartiet

Bomopprør i Buskerud:

Vil bruke 10 mill. på å flytte bomstasjon til gammel vei

For at ei grend skal slippe bompenger vil flere politikere bruke 10 millioner kroner på å flytte en bomstasjon 15 kilometer – til en veistrekning med gammel vei.

Publisert Sist oppdatert

Gjennom Kongsberg bygges det 13 kilometer ny motorvei på E134 som skal bompengefinansieres med bomstasjoner i begge ender av den nye veien.

Men bare få måneder før veien skal åpnes, vil stadig flere politikere flytte den ene bomstasjonen bort fra den nye veien. De vil heller at bomstasjonen skal plasseres 10-15 kilometer unna, på en grisgrendt del av veien mellom Kongsberg og Notodden.

Denne delen av E134 er ikke utbygd til motorvei.

– Å flytte bomstasjonen er det eneste riktige, så får dette heller bli den eneste veistrekningen i landet med bom på gammel vei, sier ordfører Kari Anne Sand (Sp) i Kongsberg kommune.

Les også: Stengt helt inne – av én bom

15 KILOMETER: Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum vil flytte en bomstasjon 15 kilometer, fra den nye motorveien i sirkelen til høyre til fylkesgrensa, sirkelen til venstre

– Urettferdig

Ordføreren vil at de ca. 70 innbyggerne i grenda Meheia skal få kjøre gratis på den nye veien inn mot Kongsberg sentrum.

– Vi vil ha alle innbyggerne våre innenfor bommen. Det er urettferdig at de 70 må gjennom bommen for å komme på butikken, til barnehagen, og leve det livet som jeg og du gjør, sier ordføreren til Motor.

Hun har fått med seg flere fremtredende Senterparti-politikere på kravet om flytting av bommen.

Blant annet partileder Trygve Slagsvold Vedum, som har sendt skriftlig spørsmål til samferdselsministeren, hvor han ber om at bomstasjonen flyttes til fylkesgrensen mellom Buskerud og Telemark.

Det er 15 kilometer unna den nye motorveien.

Uvanlig krav

Kravet er svært uvanlig – og strider mot prinsippet om at bomstasjoner langs landeveiene skal stå på veier som er bygd ut for pengene bomstasjonene samler inn.

Ingen andre av Norges mer enn 300 bomstasjoner står på gamle veier.

– Det er godt mulig. Men det får så være. Det får komme i andre rekke bak ei grend som blir stengt utenfor, sier ordføreren.

Politikere fra flere partier – også fra regjeringspartiet Frp – har nå engasjert seg i kravet om flytting.

Les også: To bomstasjoner med 57 skritts mellomrom

NAF reagerer imidlertid.

– Frustrasjonen til innbyggerne i grenda Meheia er forståelig. Dette er nok et eksempel på hvordan stadig flere bomstasjoner skaper utfordringer for folks hverdagsreise, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste.

Men NAF synes flytting av bomstasjonen er en dårlig løsning.

– Å åpne for å sette bomstasjoner på en gammel vei, og dermed ytterligere uthule prinsippene om at det skal være nærhet mellom veiutbyggingen og bompengeinnkrevingen, kan bli en kortsiktig og dårlig løsning. Vi er redd for at det kan åpne for enda flere bommer på sikt, sier Ryste. 

NAF mener man i stedet eventuelt må se på fritaksordninger for lokalbefolkningen.

Taper 30 millioner kroner

Flytting koster også penger. Bomstasjonen er nesten ferdig bygget. Statens vegvesen anslår at det vil koste 10 millioner kroner å flytte den.

I tillegg har de beregnet at en flytting vil føre til 20 millioner kroner i mindre bominntekter fra bomstasjonen.

– Kostnadene ved flytting og inntektstapet på til sammen 30 millioner kroner vil måtte dekkes av andre bilister på veien, sier Tom Hedalen, prosjektleder for utbyggingen.

Ny E134 åpner over nyttår, etter at veiutbyggingen har blitt noen uker forsinket.

Les også: Dropper bomstasjoner på sideveiene