Mann m mikrofon
SKJØNNER IKKE: TØI-forsker Kjell Werner Johansen mener politikerne ikke skjønner omfanget av bompengevedtakene. – Nei, det gjør de ikke. Bompengegjelden i årene fremover vil øke kraftig ut over de 58 milliardene som man nå skylder, sier han. Foto: Peter Raaum
Kjell Werner Johansen i TØI:

– Bompengegjelden vil bare øke

En av landets fremste eksperter på bompenger tror politikerne fortsatt ikke har forstått omfanget av bompengevedtakene sine. – Bompengegjelden vil bare fortsette å øke, sier Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Del denne artikkelen

Når bompenger skal forklares er Kjell Werner Johansen blant de første ekspertene som trekkes frem. Han er assisterende direktør ved TØI.

Han har også fulgt sommerens bompengeutspill og bompengedebatt tett.

Men selv om debatten har og er svært het, tror han ikke politikerne forstår omfanget av vedtakene sine.

– Nei, det gjør de ikke. Bompengegjelden i årene fremover vil øke kraftig ut over de 58 milliardene som man nå skylder. Hvert år tas det opp mye mer gjeld enn det nedbetales.

– 100 milliarder ikke nok

Siden Solberg-regjeringen tiltrådte i 2013 har den foreslått nye bompengeprosjekter som forutsetter hele 235 milliarder kroner finansiert med bompenger.

Det tilsvarer over 93.000 kroner per bilist.

De 100 milliardene som Carl I. Hagen ønsker å bruke for å slette all bompengegjeld, vil dermed bare dekke under halvparten av det regjeringen og Stortinget har forpliktet bilistene til bare siden 2013, sier Johansen.

Han minner om at de 235 milliardene også kan vokse.

– Vi skal huske på at mange kostnadsanslag sprekker. Vedtakene i Stortinget er basert på anslag. De kan sprekke, sier Johansen.

Les også: Bruker 132 mill kr på å kreve inn 264 mill kr

– Rart, sier NAF

NAF på sin side reagerer på at politikerne virker å være overrasket over vårens og sommerens bompengeprotester fra befolkningen.

– Det rare er at det virker som politikerne ikke har tenkt over at folk kom til å protestere. Men de kan ikke si at de ikke har blitt advart. Både NAF og andre har gjentatte ganger sagt at så høye bompenger ikke er bærekraftig, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste.

Hun påpeker at etter at protestene har vokst, har flere partier nå begynt å snakke om at bompengebelastningen er for stor.

– Det er bra, men det er lovlig sent, sier Ryste.

Les også: Så mye må du betale i bompenger i år

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?