KUTTE, KUTTE: Morten Stordalen og Frp vil gjennomgå og redusere byvekstavtalene i sin jakt på lavere bompengekostnader, men de avtalene vil ikke regjeringspartner Venstre og Guri Melby røre. Foto: Peter Raaum

NAF-frokostmøte om bompenger:

«Skal slåss for bypakker med nebb og klør»

Den interne bompengekampen i regjeringen vil handle om innholdet i såkalte byvekstavtalene. Frp vil gjennomgå avtalene med lupe. Regjeringspartner Venstre vil heller kutte i andre veiprosjekter. – Vi vil kjempe for byvekstavtalene med nebb og klør, sier Guri Melby (V) til Motor.

Publisert Sist oppdatert

Bompenger var tema på et frokostmøte i NAF-regi tirsdag.

Det ga en ny påminnelse om hvor ekstremt krevende bompengesaken har blitt for de fire regjeringspartiene.

Frps landsstyre forlanger at partiet får gjennomslag for reduserte bompengekostnader. Og blant partiets transportpolitikere er byvekstavtalene blinket ut som et naturlig mål.

– Disse avtalene fikk før mellom null og 20 prosent i statlig støtte, nå får de 50 prosent. I utgangspunktet skulle man tro at det var veldig bra når staten spytter inn så mye penger, men det er utfordrende når det da virker som man i de store byene legger på enda flere prosjekter, sier Morten Stordalen som sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen for Frp på Stortinget.

– Jeg mener det er på høy tid å se på innholdet i disse bypakkene, sier han.

Les også: Har innført bomprosjekter som koster hver bilist 93.000 kroner

Provosert

Det mener Venstre det er liten grunn til.

– Jeg blir ganske provosert over det bildet som blir skapt av bypakkene som noe ekstravagante greier, sier Guri Melby.

– Hvis Frp holder fast på at løsningen i bompengesaken er å kutte i byvekstavtaler, så vil det ødelegge helt avgjørende prosjekter i mange byer. Bare debatten har jo ført til en stans, for eksempel i Buskerud rundt Drammen. Også bypakken i Bergen henger i en tynn tråd. Jeg vil mene at det er kritisk for mange av byene hvis de ikke får gjennomført disse bypakkene, sier hun.

Melby sier hun er åpen for bompengereduksjoner, men vil lete helt andre steder enn Frp.

– Det er ingen tvil om at vi har en historisk sterk samferdselssatsing og det er ingen tvil om at Frp har rett i at bompengeandelen har gått ned – rett og slett fordi vi bygger mer. Venstre kan gjerne diskutere kutt i bompenger, men da må vi inkludere de store veiprosjektene og kutte i de totale rammene.

– Hvis vi bygger mindre, nedskalerer og kutter i utgiftene, så er det selvsagt rom for å redusere bompengene. Men det blir helt feil å peke på byvekstavtalene, som kommer akkurat der bompengene har dobbeltfunksjonen å både regulere trafikk og dempe utslipp, sier Guri Melby.

Les også: Dette må du vite om bypakker og bompenger

«Gode, fornuftige prosjekter»

Morten Stordalen tok ikke den invitten under frokostmøtet:

– Det bare viser hvor vanskelig denne debatten er når man sauser inn byvekstavtalene med statens veiprosjekter, sier han.

For deres regjeringspartner Høyre er det naturlig å se på alle slags prosjekter, også bypakkene – selv om Helge Orten, partiets leder av Transport- og kommunikasjonskomitéen, ikke nødvendigvis ser samme kuttpotensiale som Frp.

– Mesteparten av bypakkene er fornuftige prosjekter. Det er ikke slik at det er flust av prosjekter å kutte i, tvertimot. Det er veldig gode prosjekter de aller fleste av dem. Men de må tilpasses etter inntektene, samtidig som man må bli enda mer bevisst på kost-nytte i de enkelte prosjektene – for å være sikker på at det er god nytte av de pengene man bruker. Det er viktig å ikke bli for råflott, sier Orten.