SISTE SALUTT: Til tonene av Cielito Lindo, framført av to mariachier, trilet den aller siste folkevognbobla ut på fabrikkgulvet i Puebla, Mexico. Neste stopp: Museum. Foto: Fernando Llano, AP

Siste boble av samlebåndet:

Her er bileventyrets siste punktum

Den siste bobla rullet av samlebåndet natt til torsdag. Da ble den aller siste av de 5961 VW Beetle Final Edition som har vært produsert ved VW-fabrikken i Mexico, trillet fram til fotografering. Og dermed er et av bilhistoriens aller største eventyr omsider slutt.

Publisert Sist oppdatert

Den første utgaven av bobla tok form etter møter mellom Adolf Hitler og bilkonstruktøren Ferdinand Porsche utover på 1930-tallet. Produsenten skulle møte tre krav:

Bilen skulle ha plass til fire, gå i inntil 100 km/t og koste maksimalt 1000 riksmark.

De første bilene ble produsert i 1938, men det var etter krigen produksjonen av den karakteristiske bilen skjøt fart – og på mange måter ble et symbol på gjenreisningen av tysk industri utover 1950- og 60-tallet.

Les også: Usikker på hvorfor det lyser? Dette betyr bilens varsellamper

Tapt til golfen

Med 21 millioner solgte eksemplarer ble bobla den mestselgende bilmodellen i verden i det 20. århundre.

Salget dabbet gradvis av etter at Volkswagen i 1974 introduserte Golf. VW stanset produksjonen av bobla ved tyske fabrikker i 1978, og da overtok anlegg i Brasil og Mexico hovedproduksjonen. 

Den siste originale bobla ble produsert ved fabrikken i Puebla, Mexico i 2003.

Bilen har kommet i en lang modellvarianter opp gjennom tidene. Den kom i en ny, mer futuristisk versjon i 1994, men VW Beetle ble aldri noen virkelig suksess.

Les også: VW gjenoppliver strandloppa