Kvinne i døråpning på bil
ADVARER: – I 2018 sa folk mange steder i landet nok er nok. Bompengene går utover deres privatøkonomi og hverdag. Det er reaksjoner politikerne gjør klokt i å lytte til, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste. Foto: NAF
NAF advarer politikerne:

– Denne utviklingen kan ikke fortsette

– Hvor mener politikerne denne utviklingen skal ende? spør NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste. Hun mener tiden er overmoden for å sette på bremsene for dagens bompengepolitikk.

Del denne artikkelen

– Denne utviklingen går i helt feil retning. Bompengeregningen til folk som er avhengige av bil på sin hverdagsreise bare stiger og stiger, sier Ryste i en kommentar til Motors gjennomgang av bompengeprosjektene som introduseres i 2019.

– Det er ikke lett å se hvor politikerne mener det skal ende, det kommer stadig flere nye bomstasjoner. Politikerne vedtar store nye og kostbare prosjekter, uten å prioritere pengene de trenger til det. I stedet sender de store deler av regningen videre til bilistene i form av bompenger, sier Ryste – og fortsetter:

– Vei er nødvendig infrastruktur i samfunnet. NAF mener det bør betales av fellesskapet, slik skole og helse betales av fellesskapet.

Les også: Frykter avgifter kan gi bilkollaps

Bør lytte

I løpet av høsten i fjor kom det kraftige grasrot-protester mot bompengepolitikken flere steder omkring i Norge.

– I 2018 sa folk mange steder i landet nok er nok. Bompengene går utover deres privatøkonomi og hverdag. Det er reaksjoner politikerne gjør klokt i å lytte til. Utviklingen kan ikke fortsette, sier Ryste.

Men hva de faktiske bompengeregningene egentlig beløper seg til, kan være vanskelig å få oversikt over.

Les også: Hva skal en bilkjøper tro om morgendagens bilmarked?

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Vil ha regnskap

– Det er et problem at det ikke gis informasjon om det totale omfanget av bompenger. Oversikter som denne som Motor har laget over nye prosjekter i 2019, er verdifull informasjon for de som betaler bompenger, men også for politikerne som tar beslutningene om bompengeprosjekter, sier Ryste.

Hun mener det bør informeres langt bedre om hvilke investeringer vi faktisk får regningen for.

– Derfor har NAF etterlyst et bompengeregnskap, som viser hvor mye bilistene skal betale i årene fremover. Dette bør samferdselsministeren innføre som en årlig orientering til Stortinget, avslutter Camilla Ryste.