Mann med armene i kors foran vegg
FARVEL TIL BOM? Datatilsynet og direktør Bjørn Erik Thon mener nå at man kan løse spørsmålet om satelittbasert veiprising. Det kan bety at veiprising kan være på plass om fem-seks år. Foto: Åsa Mikkelsen
Datatilsynet gir grønt lys for GPS-måling:

Bomstasjonene kan forsvinne

Om få år kan antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen. Datatilsynet gir nå grønt lys for GPS-måling.

Del denne artikkelen

Flere politiske partier og bilorganisasjoner har lenge vært enige om at satellittbasert veiprising, der bilistene betaler for hvor mange kilometer bilen kjører, bør erstatte dagens bompenger, skriver Aftenposten.

Et slikt system kan erstatte dagens avgiftssystem med bompenger, drivstoffavgifter, engangsavgift og trafikkforsikringsavgift. En utfordring har vært å ivareta personvernet, men Datatilsynet mener nå at dette kan løses. Det kan bety at veiprising kan være på plass om fem-seks år.

Les også: Avgifter kan kjempefall i elbilsalget

Avgiftsjuletre

I en høring på Stortinget tirsdag fikk Transport- og kommunikasjonskomitéen høre en serie organisasjoner og offentlige instanser – fra NAF til Datatilsynet – snakke varmt for å utrede et system med veiprising.

– Veiprising kan bli én måte for å rydde opp i dette avgiftsjuletreet vi nå har. En utredning vil gi klarhet i hvilke muligheter som ligger i et slikt system. Elbilveksten krever uansett at vi må diskutere en ny avgiftspolitikk, sa Thor Egil Braadland, politisk rådgiver i NAF.

– Vi er mange som leter etter en vei ut av bompengene, sa han – med adresse til Frp-representanten Morten Stordalen, som har vært tydelig i sin avvisning av tanken om veiprising. Og fortsatte:

– Veiprising er en slik vei.

Også Norsk Elbilforening, Bilimportørenes Landsforening, Norges Bilbransjeforbund, Opplysningsrådet for veitrafikken og Drivkraft Norge tok til orde for en utredning.

Les om bilvalget: «Du trenger ikke velge bil for å kjøre fra Oslo til Nordkapp»

Tips fra NAF
Elbil og lading

Kan løses

Spørsmål om personvern har vært et nøkkelpunkt i den tidlige diskusjonen om veiprising.

– Vi mener utfordringen mellom veiprising og personvern kan løses, sier Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

– Det er allerede lansert interessante tekniske løsninger for et nytt veiprisingssystem som tar innover seg utfordringene knyttet til personvernet. Mye av teknologien er allerede på plass, sier han – og han gjentok disse forsikringene i høringen.

Samferdselsdepartementet er i gang med en utredning om veiprising, men foreløpig kun for tungtransporten. Thon foreslår at Stortinget setter ned et utvalg som skal utrede en helt ny løsning for veiprising som ivaretar personvernet.

Les også: Vil utrede veiprising

Vil utrede

I regjeringsforhandlingene som nå pågår på Hadeland, jobber KrF og Venstre for at et slikt utvalg skal bli del av en ny regjeringserklæring.

KrF leverte allerede i fjor høst et representantforslag der partiet foreslår at Stortinget ber regjeringen utrede og planlegge innføring av satellittbasert veiprising.

Venstres Abid Raja sa nylig at Venstre også ønsker å erstatte bompenger med veiprising så snart personvernutfordringene er ivaretatt.

(©NTB)