Rød bil med by bak
BY-SUV: En urban SUV, sier Skoda og Kamiq – og utstyrer bilen med smart dørbeskyttelse som skal hindre riper og småbulker – slik vi kjenner fra enkelte Ford-modeller. Foto: Skoda Auto
Ny SUV fra Skoda:

Fyller på med kompakt-SUV

Skoda kompletterer sin SUV-portefølje med en tredje modell – Kamiq. Den minste av de tre Skoda-SUV’ene kommer på det norske markedet i høst.

Del denne artikkelen

Storvokste Kodiaq og mellomstore Karoq er etablerte SUV-navn fra Skoda.

Blant de mindre SUV-modellene skal Kamiq nå utfordre biler som VW T-Roc, Toyota C-HR, Mazda CX-3 og den ørlite større Nissan Qashqai.

– Vår første urbane SUV, sier Skoda-sjef Bernhard Maier.

Bilen er 14 cm kortere enn Karoq, fem cm smalere og sju cm lavere, og får et bagasjerom på 400 liter.

Hvor relevant den blir i et norsk marked uten ledning, gjenstår å se.

Les også: Karoq i test – fargeløs og fornuftig

BIl sett forfraKJENT UTTRYKK: Kamiq viderefører samme designuttrykk som Skoda har på Kodiaq og Karoq.

Førerplass fra siden

Interiør i bilALLTID PÅ: Kamiq kommer med 9,2 tommers infoskjerm, 10 høyttalere og konstant internett-oppkobling. 

Har ikke prisen klar

Kamiq kommer i tre motorvarianter:

Tre-sylindret 1.0-liter med 95 eller 115 hk, firesylindret 1,5-liter med 150 hk, og 1,6-liters dieselmotor med 115 hk. Den minste bensinmotoren kommer bare med manuelt gir, for de andre er det et valg mellom manuell girkasse og sjutrinns dobbeltkløtsj.

Bilene kommer med henholdsvis partikkelfilter og AdBlue-løsning, men Skoda har ennå ikke oppgitt utslippstall.

Skoda lokker med «klasseledende sikkerhetssystemer», men adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling kommer som tilvalg.

Skoda har ikke annonsert noen pris på bilen, men VAG-kollega T-Roc starter på 287.000 kroner. Med Skodas prispolitikk er det ikke grunn til å vente at Kamiq vil starte lavere. Innstegsprisen på den enkleste Karoq-modellen ligger eksempelvis fem prosent over den enkleste VW Tiguan-varianten.

Les også: Denne elbilen kan bli en hit i Norge!

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?