Kjell Werner Johansen ved TØI
GRANSKET AVTALEN: Bomkuttene til regjeringen blir knapt merkbare for flertallet av bilistene, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk Institutt. Foto: Peter Raaum
Bompengeforsker om bompengeforliket:

«Bompengekuttene blir knapt merkbare»

– Bomkuttene blir knapt merkbare for flertallet av bompengebetalerne, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk Institutt.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Bompengeforliket innebærer ca. 10 prosent kutt i bompengene, men de geografiske forskjellene blir store.

I helgen sa bompengeeksperten til VG at kuttene vil få stor betydning i distriktene.

Det mener han ikke lenger.

Etter å ha satt seg grundig inn i bompengeforliket mener han avtalen også er uklar og usikker.

– Det er mye i forliket som er både utydelig, ullent og som må tolkes, sier Kjell Werner Johansen til Motor.

Les også: Erna fikk støtte etter ultimatum

800 eller 1,4?

Venstre-leder Trine Skei Grande sa under sin pressekonferanse fredag kveld at forliket innebærer 800 millioner kroner mindre i bompenger årlig.

Frp-nestleder Sylvi Listhaug sa på «Politisk kvarter» på NRK radio mandag at bompengene kuttes med 1,4 milliarder kroner årlig.

Hva er riktig?

Les også: Bompengepartiet størst blant bileierne

Uklart

Trolig er det riktige noe midt imellom, mener både NAF og Transportøkonomisk Institutt, som begge har studert forliket.

Begrepet «trolig» brukes fordi mye ikke er klart og tydelig.

Ikke minst ekstrapengene til storbyene, hvor statens andel på noen prosjekter skal økes fra 50 til 66 prosent. Halvparten av økningen, åtte av 16 prosent, skal brukes til kutt i bompengetakstene.

Men hvor mye det blir i kroner er avhengig av både kostnadene til prosjektene, og om storbyene i det hele tatt vil ta imot pengene.

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg fra Miljøpartiet De Grønne i Oslo har allerede uttalt at Oslo ikke vil kutte i bompengene.

– Ganske beskjedent

Men på noen bompengeprosjekter kuttes bompengene helt eller delvis. Blant annet blir innfartsveien E8 langs Ramfjorden mot Tromsø bomfri.

Bommer på sideveiene vil heller ikke regjeringen ha.

For bilister på disse strekningene blir det en stor bompenge-besparelse.

– De vil merke bompengeforliket mest. Men for flertallet av bompengebetalerne blir forliket knapt merkbart, sier Johansen, som kaller bompengekuttet for en «ganske beskjeden reduksjon» sett i forhold til oppmerksomheten og de potensielle politiske konsekvensene bompengestriden har fått.

Bompengeeksperten minner også om at fjerning av bommer på sideveier kan føre til både lengre innkrevingsperiode og takstøkninger.

– Spiser opp

I år vil bilistene betale rundt 13 milliarder kroner i bompenger. Ekspertene anslår at bompengekuttet i forliket kan bli på en drøy milliard i året – noe som utgjør ca. 10 prosent.

Samtidig kommer det mange nye bompengeprosjekter – hele 13 bare det kommende drøye året, ifølge Motors store oversikt

– De nye prosjektene tror jeg mer enn vil spise opp kuttet, sier Kjell Werner Johansen.

NAF positive

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF minner om at bompengeforliket på ingen måte fjerner bompengene.

NAF er likevel positiv til flere av tiltakene i avtalen.

– Regjeringen innrømmer med dette at nivået på bompenger har gått for langt. Det er positivt at de finner friske penger til en løsning som NAF har etterlyst. Reduserte bompenger i byene og flere veiprosjekter i distriktene, samtidig som byvekstavtalene reforhandles med økt statlig finansiering er skritt i riktig retning, sier Ryste. 

Les også: 2019 et rekordår for bompenger