HØYERE: Volvo V60 Cross Country har firehjulsdrift, kledelige SUV-effekter og 21 centimeter bakkeklaring. Det gjør den ellers så elegante bilen litt røffere, men minst like lekker som før. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Motor har prøvekjørt Volvo V60 Cross Country:

Riktig bil med feil motor

Volvo V60 Cross Country er usedvanlig lekker, ganske praktisk og suveren på vinterføre. Men uten motoren som virkelig kunne satt fart på salget.

Publisert Sist oppdatert

I mars var fire av de seks mest solgte ladbare hybridene i Norge en Volvo. Men på styrerommet i Volvo blir det tatt beslutninger som ikke nødvendigvis er styrt av et bittelite norsk marked.

Verken Volvo V60 Cross Country (CC) – eller storebror V90 Cross Country – kommer som ladbar hybrid.

I motsetning til de øvrige mer eller mindre teknisk identiske medlemmene av storfamilien: V60, V90 og SUV-ene XC60 og XC90.

V60 CC kommer dermed med dieselmotoren på 190 hester som vi har prøvekjørt, samt en bensinturbo (T5) med 250 hester i løpet av mai måned.

Senere får modellen også de nye motorene med såkalt mildhybrid-teknologi – et system som primært hjelper til med en mer sømløs start/stopp-funksjon, mer krefter ved kickdown og ifølge Volvo 15 prosent lavere drivstofforbruk.

Les også: Her er alle Motors biltester

Kostbar look

Vi innrømmer det gjerne, eller kanskje mer presist – vi gjentar det: Volvo V60 er etter vår mening den lekreste bilen i klassen. Kanskje rett og slett klassesprengende i sin kombinasjon av eleganse og sportslighet.

Motors lesere vil kanskje huske at vi ga den litt mer sporty V60 T8 Twin Engine 10 poeng på design da vi testet den i februar i år. Den litt røffere V60 CC er ikke mindre tiltrekkende. SUV-effektene og den høyere bakkeklaringen som signaliserer at bilen har firehjulsdrift, gjør dette til den den kanskje lekreste Volvo-modellen i øyeblikket.

Spørsmålet er hvor mye man er villig til å betale for utseendet. Er du ikke like begeistret som Motor, så blir bilen plutselig fryktelig dyr sammenliknet med større stasjonsvogner med firehjulsdrift, som for eksempel Skoda Superb, VW Passat og Mazda 6.

Objektivt sett er ikke V60 CC bedre enn noen av disse.

Men den koster likevel i sin enkleste versjon rundt 20-50.000 kroner mer enn fullutrustede versjoner av de tre nevnte. Vår testbil hadde i tillegg ekstrautstyr for nesten 125.000 kroner, uten å framstå som spesielt prangende. Vi snakker med andre ord om en prisdifferanse på nærmere 200.000 kroner.

Les også: Ladbar V60 i test – skjønnhetens pris

PRAKTISK: Bagasjerommet på 529 er lite sammenliknet med billigere og mer folkelige stasjonsvogner som Passat og Superb, men større enn hos premiumkonkurrentene fra BMW, Audi og Mercedes.

Ekte kjærlighet

Men som med forelskelser flest; andre beilere blir fort glemt, og fornuften – i dette tilfelle prislappen – blir en smule sekundær.

Dessuten er vi ganske sikre på at dette kan utvikle seg til ekte kjærlighet. Volvo-kundene er i hvert fall lojale, og merket har en helt spesiell posisjon her i Norge.

V60 CC er også det nærmeste vi kommer etterfølgeren til XC70, den litt SUV-inspirerte utgaven av folkemodellen V70. En praktisk og robust firehjulstrekker med suveren landeveiskomfort som det går svært mange av rundt i landet. V60 CC er fire centimeter kortere, én centimeter smalere – og bagasjerommet er 45 liter mindre. Bakkeklaringen på 21 centimeter er identisk – og ganske raus.

Nykommeren er naturligvis mer dynamisk og lettkjørt enn bilen som i sin grunnleggende form kom for 12 år siden. Den er også kvikkere i akselerasjonen, og automatkassen med åtte trinn er smidigere. I tillegg er V60 CC proppet med alt av sikkerhetsfunksjoner, i god Volvo-tradisjon.

Les også: Usikker på Norges elbil-strategi

Dieselrakling

Rent praktisk er den ørlite trangere i alle retninger, uten at vi tror det blir utslagsgivende for en nåværende XC70-eier som vurderer en V60 CC. Igjen tror vi følelser trumfer fornuft - altså gleden over å bytte ut noe firkantet og traus med noe nytt og linjelekkert.

Det er derimot et annet argument som vil gjøre den samme potensielle kunden litt skeptisk: Komforten.

Gamle V70/XC70 hadde en utsøkt landeveiskomfort med behagelig fjæring og klasseledende lavt støynivå på nordisk asfalt. Denne opplevelsen er ikke tatt noe videre med V60 CC. Med tanke på alle årene som har gått, kanskje faktisk et steg tilbake. V60 CC er ørlite mykere enn en standard V60 – men et merkbart stykke unna fjæringskomforten en XC70-eier er blitt bortskjemt med.

Raklingen fra dieselmotoren er også dårligere dempet enn hos mange konkurrenter.  I tillegg ble dekkstøyen overraskende nok et tema for flere som kjørte bilen, til tross for at piggfrie vinterdekk i den svært komfortable dimensjonen 215x55R18 burde være blant de stilleste på markedet.

Dette inntrykket harmonerer ikke med Motors tidligere erfaringer med V60 på sommerføre – på teoretisk sett mer støyende sommerdekk. Vi opplever V60 som en av de mer stillegående bilene.

PS: Volvo V60 Cross Country D4 AWD har en startpris på 601.500 kroner, testbilen kostet 725.806 kroner. Motor/drivlinje: 190 hk. diesel, åttetrinns automat, firehjulsdrift. 0-100 km/t: 8,2 sek. Opplyst forbruk (NEDC): 0,63 l/km, vårt målte 0,68 l/km. Utslipp CO2 (NEDC): 135 g/km.