Menn i stoler på scene
DEN NESTE MERCEDESEN: – Vi kommer til å endre bilen mer de neste 10-15 årene enn vi har gjort på de forrige 100, sier sjefdesigner Gorden Wagener (t.h.) i Mercedes. Det skal skje med hjelp fra blant annet rapperen A$AP Rocky. Foto: Peter Raaum
Slik skal Mercedes fornyes:

Rapper til for å finne nye fans

Få bilmerker har som Mercedes-Benz en kundeprofil som får deg til å tenke på velbeslåtte menn i sin beste alder. Men hvor henter de hjelp for å finne nye kunder? En av New Yorks mest kjente rap-artister er et av deres mest profilerte grep.

Del denne artikkelen

Gorden Wagener (50) har siden 2008 hatt kontroll på fargestiftene som har tegnet Mercedes inn i en ny tid, bokstavelig talt. Som 39-åring ble han den yngste designsjefen i Daimler-konsernets historie.

– For et produkt er det alltid merket i seg selv som er showets stjerne. For oss i Mercedes: Helt bokstavelig. Men vi har endret oss veldig de siste 10 årene. Vi har flyttet Mercedes fra fedrene våre og over til den neste generasjonen, sier Wagener.

Under en sesjon på den store teknologifestivalen SXSW tidligere i vår fortalte han om merkevarens reise sammen med A$AP Rocky, en rap-artist som har vunnet global berømmelse – og en samarbeidsavtale med Mercedes.

Les også: «Dette er den største endringen i bilens historie»

To menn i stoler på en sceneSJEKK STJERNA: - Vi har flyttet Mercedes fra fedrene våre og over til den neste generasjonen, sier sjefdesigner Gorden Wagener (t.h.)

Ikke noe nytt

A$AP Rocky har på ingen måte rap-sjangerens dårligste rykte, men han har vunnet nesten like mye oppmerksomhet for kvinnene sine som sangene sine (Rihanna er én av de tidligere kjærestene).

Profileringen i Mercedes-sammenheng – sjekk denne «behind the scenes»-videoen – er ikke helt Mercedes slik vi kjenner det.

Men det er en interessant bruk av en kunstner innenfor en musikksjanger hvor adskillige artister har lagt sin elsk på den ikoniske Mercedes-stjernen. Flere av dem har brukt stjerna som smykke.

– Det er inspirerende å se Rocky og andre unges tolkning og bruk av vårt brand, sier Wagener.

Og A$AP Rocky følger opp:

– Alt handler om hvordan du mikser og setter sammen ting i nye konstellasjoner. Ikke noe er nytt under sola.

Les også: Nå er den første helelektriske Mercedes-modellen i Oslo

Enkelt og greit

Wagener sier han har ett hovedmål: Å gjøre Mercedes til «det mest elskede luksusmerket».

I den satsingen trekker han fram stikkord som bærekraft, elbilbølgen og hele skiftet som nærmer seg med de selvkjørende bilene.

Men selve stilen skal bygge på klassiske Mercedes-elementer.

– Vi har jo en tydelig posisjon i tysk design. Det går i en direkte linje fra Bauhaus – og hva var vel Bauhaus? Renhet, svarer Wagener på sitt eget spørsmål.

Nettopp renhet og enkelhet er den hellige gral for enhver bildesigner.

I disse dager sitter Wagener og hans team og designer de produksjonsmodellene som skal komme i 2023/24.

– Og vi har begynt å skisse på det som skal lages på 2030-tallet. En av de store utfordringene er alltid å holde på det enkle. Nå er det så mange muligheter, så det er enda lettere å overdynge designet enn før. Det vanskeligste med hele prosessen er å ta ting ut, sier Wagener.

Les også: Disse konseptene fikk aldri se dagens lys

Mann i stol ANSVAR: En ny bil fra Gorden Wagener krever gjerne en investering på nærmere 10 milliarder kroner.

Livsoppgaven

Hans livs aller største prosjekt blir kanskje EQ-modellene, den elektriske serien til Mercedes.

– Hele EQ-løftet er som en start-up, dette er jo vårt tech-brand for framtida. Med EQ kan vi møte nye kunder og nye segmenter – og vi kan møte nye konkurrenter. Det gir oss muligheter til å utvide rommet vårt. Vi har startet med en SUV i mellomklassen. Men det vil komme mange. Og i former som vi ikke har sett før. Vi kan bruke EQ på en annen måte enn dagens Mercedes-brand, sier han – med et frampek:

– Det gir oss store muligheter til å gå ut av boksen.

– Husk at vi kommer til å endre bilen mer de neste 10-15 årene enn vi har gjort på de forrige 100. Selvkjørende biler blir en del av dette, men de kommer ikke i morgen. Kanskje om 10 år, anslår han.

– Den teknologien vil endre hele bilens funksjon. Du er ikke hjemme, ikke på jobb, men i bilen. Men flyvende biler er en lettere oppgave enn selvkjørende biler, for i lufta er det ingen fotgjengere, sier Gorden Wagener.

Les også: Så fort blir denne bilen til et fly!

Kopiere Tesla?

Det handler om å skape sitt eget, men det er én ting Wagener misunner konkurrenten Tesla:

Kundene.

– Nøkkelen for Tesla er at de har ikke kunder, men fans. Det er typisk for sterke brands. Jeg tror vi har potensiale til å oppnå det samme.

Veien dit går gjennom suksess med EQ-serien. Der står mye på spill for Mercedes. Men det er strengt tatt mye risiko ved ethvert bilprosjekt:

– Når vi designer og går for en bil, så er det fort snakk om en investering på en milliard dollar (ca. 8,5 milliarder kroner etter dagens kurs). Det går fem år fra vi er ferdig til bilen er på gata, og når den først kommer dit skal den være der og selges i 20 år. Det er mye penger i dette regnestykket, så du skal være forbannet sikker på at det er en god investering, sier Gorden Wagener.

 

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!