KJØRER BRA: Ny teknologi med blant annet en hellingsfunksjon og videreutviklet luftfjæring, skal gjøre GLE enda mer komfortabel og kjøreglad.

Ny luksus-SUV fra Mercedes:

Svinger som en motorsykkel

En hellingsfunksjon skal få den digre SUV’en til å lene seg inn i svingene og redusere opplevelsen av sentrifugalkreftene.

Publisert Sist oppdatert

Tungvekterne blant luksus-SUV’ene brummer med sylinderne på tampen av året:

Bare dager etter at BMW har presentert de siste detaljene om kommende X5, så ruller Mercedes inn på banen med sin GLE.

Verdenspremieren blir på bilutstillingen i Paris i oktober, med lansering tidlig i 2019.

X5 lanseres i november.

GLE markerer seg med nytt design, mulighet for en tredje seterad og masse ny teknologi – inkludert opplevelsen av å svinge som en motorsyklist.

- GLE er en av våre viktigste modeller og har på verdensbasis funnet veien til over to millioner kunder. Med uovertruffen komfort, eksepsjonell fremkommelighet og avansert teknologi, ligger alt til rette for videre suksess, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Les også: Her er den første elbilen fra Mercedes

Skaper diskusjon

Vi tipper det nye designet på GLE vil skape litt diskusjon blant entusiastene. Motors kortversjon er denne:

Fronten er blitt kjedeligere, hekken spenstigere - og interiøret mange klasser bedre. GLE hadde det mest utdaterte instrumentpanelet med Mercedes-målestokk. Nå er den slanke, liggende widescreenskjermen på plass – slik vi kjenner den fra S-klasse og etter hvert også A-klasse.

Kjørekomforten økes med en nyutviklet luftfjæring som styres individuelt på hvert hjul. Og altså – en hellingsfunksjon, der bilen lener seg inn i svingene som en motorsykkel for å redusere opplevelsen av sentrifugalkraft.

Et kamera vil også lese av veikvaliteten og forberede fjæringssystemet på kommende utfordringer.

Les også: Denne Mercedes’en sletter sin egen rekord

Nyheter i fleng

Her er ytterligere nyheter og forbedringer som følger nye GLE:

  • Assistansesystemet gjør det mulig å identifisere kø på et tidlig stadium, og støtter aktivt føreren i «stop-and-go»-trafikk i opptil 60 km/t.

  • De seks- og åttesylindrede motorene, samt kommende ladbare hybrid, kan leveres med hundre prosent variabel firehjulsdrift.

  • Åtte centimeter lengre akselavstand gir mulighet for en tredje seterad.

  • Et nytt assistansesystem – ikke så veldig relevant i norske hastigheter - gjenkjenner langsom trafikk før føreren blir oppmerksom på faren, for eksempel ved kø rundt en sving. Hastigheten reduseres da til rundt 100 km/t., som igjen gir den aktive bremseassistenten mulighet til å stoppe bilen hvis føreren ikke reagerer.

  • Når køen er et faktum vil en ny «Stop-and-go»-assistent holde bilen i kjørefeltet og opprettholde en sikker avstanden til bilene rundt ved hastigheter inntil 60 km/t.

  • En «Turn off»-funksjon gjør et bremseinngrep hvis bilen er i ferd med å svinge av veien når systemet mener det er fare for kollisjon.

  • Det nye brukergrensesnittet får utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser.

  • En tilhengerassistent styrer vinkelen på hengeren i hastighet opptil 5 km/t.

Les også: Bare ett problem med denne bilen

Startgenerator

Fra salgsstart i høst blir GLE tilgjengelig med den nye sekssylindrede EQ Boost-motoren mange kjenner fra CLS. GLE 450 4MATIC får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter.

Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm. Flere bensin- og dieselmotorer vil følge, i tillegg til en ladbar hybrid, som ifølge Mercedes vil ha «svært god elektrisk rekkevidde».

Her har konkurrenten BMW allerede offentliggjort at kommende X5 vil ha en elektrisk rekkevidde på 7,5 mil, målt etter dagens strengere metoder.