Bil med kvinne på scene
MER ELEGANT: Nye Mercedes B-klasse har fått et utseende som er mer dynamisk enn den litt «bollete» forgjengeren. I Paris ble den presentert av Britta Seeger, sjef for salg og marketing i Europa.
Nye B-klasse presentert i Paris:

Førsteklasses B-klasse for folk flest

B-klasse har hatt mange gode kvaliteter, fortrinnsvis praktiske. Nye B-klasse skal også appellere til følelsene.

Del denne artikkelen

Det drysser stjerner fra høsthimmelen over Paris.

Eller mindre pompøst: Mercedes har lansert den ene nye modellen etter den andre på bilutstillingen i den franske hovedstaden.

Den elektriske SUV’en EQC ble riktig nok presentert i Stockholm for noen uker siden, men først nå vist for andre enn biljournalistene.

Så kommer tre andre modeller rettet mot vidt forskjellige målgrupper:

Nye Mercedes B-klasse, nye Mercedes GLE og en firehjulsdrevet AMG-versjonen av lille A-klasse. Med andre ord: En folkebil, en mindre folkelig luksus-SUV og en svært lite folkelig råtass for de spesielt interesserte.

Les også: Her er den elektriske Mercedesen

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?

Fem fossile

B-klasse er naturligvis mest interessant for oss her hjemme, selv om den inntil videre ikke kommer med noen form for elektrifisering.

Derimot med fem fossile motorer:

To bensin (136/163 hk. og sjutrinns automat) og tre diesel (116/150/190 hk. og åttetrinns automat).

Modellen representerer et segment som har kommet i skyggen av den kraftig voksende SUV-klassen. Men tar man bort SUV-elementene i form av litt svart dekor og beskyttelsespaneler, som skal tåle et terreng de aldri blir brukt i, så sitter man igjen med en bil som for eksempel B-klasse.

I tillegg får man litt bedre plass, litt større fleksibilitet – og ofte bedre komfort og kjøreegenskaper.

Les også: BMWs nye 3-serie er større og slankere

Skyvbart baksete

B-klasse har blant annet en finesse vi i Motor liker godt, og som stadig flere produsenter har gått bort fra de siste årene: Skyvbart baksete.

De fleste av årets dager kan en familie fint klare seg med 455 liters bagasjerom.

Men på de aller heftigste feriedagene, når du kanskje ikke har lyst til å drasse rundt på en skiboks i sommervarmen ned til Danmark, så kan du disponere 705 liter ved å skyve baksetet 14 centimeter framover.

Det nye interiøret vi kjenner fra litt mindre A-klasse, og som ble belønnet med 10 poeng for design da Motor testet bilen tidligere i sommer, sitter også i B-klasse.

Sittestillingen er for øvrig 9 centimeter høyere enn i A-klasse, det gir litt bedre oversikt – men primært et lettere innsteg, som mange setter pris på.

Les også: River vestkantvillaer for 2,5 milliarder

Tips fra NAF
Det du må huske om dekk og dekkskift

Undervurdert

Du finnes også de siste Mercedes-finessene i form stemmestyring og kunstig intelligens, i tillegg til høy aktiv sikkerhet.

Aktiv bremseassistent er standard, mens selvkjørende egenskaper – som vi finner på luksusmodellen S-klasse - er tilgjengelig som ekstrautstyr.

De første B-klasse forventes til Norge i februar.

– Mercedes tar tilbake tronen i et svært undervurdert segment. Aldri før har en praktisk familiebil hatt liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer, sier Audun Hermansen, PR og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Les også: Så lange er ventelistene på elbilene

«Uovertruffen»

Han er ikke mindre entusiastisk når han skal introdusere luksus-SUV’en GLE for det norske folk.

Mann på scene med bilLUKSUS: Mercedes GLE har blitt 10 centimeter lenger, det gir blant annet plass til en tredje seterad. Modellen har også det siste av teknologi og sikkerhetsutstyr fra Mercedes, her introdusert av den påtroppende Mercedes-sjefen, svenske Ola Källenius.

– GLE er en av våre viktigste modeller og har på verdensbasis funnet veien til over to millioner kunder. Med uovertruffen komfort, eksepsjonell fremkommelighet og avansert teknologi, ligger alt til rette for videre suksess, sier han.

Motor har tidligere skrevet om systemet «Curve», som gjør at GLE svinger som en motorsykkel. Den lener seg inn i svingen for å redusere følelsen av sentrifugalkreftene.

Bilen har også et kamera som analyserer veistandarden og sender signaler til dempersystemet, slik at bilen skal være best mulig rustet for å takle underlaget.

Les også: Dekkene i denne testen har historisk sterke resultater

Skarp konkurrent

Nye GLE er 10,5 centimeter lenger enn forgjengeren. Det gir blant annet plass til en tredje seterad. Dermed blir modellen en enda skarpere konkurrent til Audi Q7, Volvo V90 og den lange versjonen av Lexus RX450.

Nytt for GLE i Europa er en såkalt «tilhengerassistent», som gjør det enklere å manøvrere for eksempel en hestehenger.

En sensor på tilhengerkoblingen gir informasjon slik at vinkelen på hengeren styres automatisk i hastighet opp til 5 km/t.

Fra salgsstarten i høst blir GLE tilgjengelig med kjente motoralternativer. Men det er varslet en ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på 10 mil.

Bil på sceneRÅ: Her er lille A-klasse A35 stappfull av alle racingmidler Mercedes har til rådighet. 306 hester og firehjulstrekk er nøkkelord. I Paris ble den vist til underholding av sangeren Lèa Paci.

Sist, men ikke – jo, forresten – minst: Den råeste utgaven av lille A-klasse har så mange finesser gjemt i bokstavkombinasjonene at de fyller hele bakluka: MERCEDES AMG A 35 4MATIC.

Her er det firehjulstrekk, 306 hester og muligheten for å gjøre unna klassikeren 0-100 km/t. på 4,7 sekunder. Her har ingeniørene finjustert og trimmet i alle ledd for å skape den raskeste og mest presise utgaven av den minste modellen i Mercedes’ modellutvalg.