VW-fabrikken i Wolfsburg
LAVERE UTSLIPP: EU vil sannsynligvis kreve at CO2-utslipp fra bilene som VW og andre produsenter lager reduseres ytterligere 40 prosent fram mot 2030.
Endelig avgjørelse tirsdag:

EU på vei mot skjerpede utslippsmål

EU-parlamentet går inn for å kutte CO2-utslippene fra nye biler med 40 prosent innen 2030. EU-landene skal enes om utslippsmålene på tirsdag.

Del denne artikkelen

Biler og lastebiler står for 15 prosent av CO2-utslippene i EU-området.

EU-kommisjonen hadde foreslått et kutt i utslippene på 30 prosent innen 2030, men EU-parlamentet skjerpet dette målet betydelig i sin behandling onsdag.

Parlamentet vedtok også at lavutslipp- og nullutslippsbiler skal utgjøre minst 35 prosent av alle nye biler og varebiler som selges i 2030.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler steg til 118,5 gram/km i 2017 etter flere års fall, godt unna 95-gramsmålet som er satt for 2021.

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

EU-kommisjonens forslag var kutt fra 95 gram/km på 15 prosent i 2025 og 30 prosent i 2030, men disse ble skjerpet til 20 og 40 prosent.

De nye målene er satt i prosents reduksjon fordi 95-gramsmålet må kalkuleres på nytt etter innføringen av den nye testsyklusen (WLTP) som reflekterer det virkelige utslippet mer presist.

EU-parlamentets beslutning er et klart signal om retningen, men de endelige utslippstallene skal først vedtas på tirsdag etter møter med EUs medlemsland.