Grønn bil på landevei
FACELIFT: Skoda Fabia levere ikke lenger med diesel. Den har også fått noen kosmetiske endringer, men først og fremst bedre sikkerhetssystemer.
Skoda fornyer lille Fabia:

Dropper diesel på populær småbil

Faceliften til den praktiske småbilen Fabia markerer også et lite farvel til dieselteknologien i Volkswagen-konsernet.

Del denne artikkelen

Det er ikke lett å se at Skoda Fabia er blitt oppfrisket midtveis i livet. Du ser det i hvert fall ikke på de nye assistansesystemene. LED-lysene er nok det mest iøynefallende.

Men kanskje kan du høre det?

For dieselmotorene i den lille bestselgeren er nå faset ut på alle markeder.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»

Topp tre i klassen

Tilbake står Skoda med diverse varianter av en tresylindret bensinmotor. Litt renere og lettere – men først og fremst langt mer etterspurt i disse tider.

Dagens Fabia kom på markedet i 2015 og har etablert seg som den mest praktiske bilen i småbilklassen, primært som stasjonsvogn.

Da har den et bagasjevolum på 530 liter, det samme som for eksempel Ford Mondeo.

Så langt i år er Fabia Norges 56. mest solgte bil.

Men tar vi bort de elektrifiserte småbilene, så er det bare de gamle traverne Polo og Fiesta som selger mer enn Fabia i denne klassen.

Les også: Har Bosch nå revolusjonert dieselteknologien?

Indre kvaliteter

I dag kan du få en Fabia fra litt over 200.000 kroner. Du må nærmere 300.000 for å få en godt utstyrt stasjonsvogn med automat.

Det finnes små SUV’er som ser litt tøffere ut, men de er ganske mye mindre og ganske mye dyrere.

Her handler det om indre kvaliteter.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?