MÅ PUSSE: Rust kan bli et problem også på nye biler. Foto: Frank May / NTB scanpix

Rust fortsatt et problem på nye biler:

Unngå verditap på bilen din

Mange tror at nye biler er godt beskyttet mot rust. Det gjelder ikke alle nye biler. Begynner bilen først å ruste, kan det være for sent å unngå verditap på bilen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er forskjell mellom de ulike bilmerkene, og det kan være «barnesykdommer» som gjør at man ikke har så bra rustbeskyttelse når bilprodusentene lanserer nye modeller, sier Bo Rendahl, som er forskningsleder for bilrust i det svenske selskapet Swerea.

Han får følge av teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF, som sier at NAFs erfaring også er at det kan være forskjell på bilprodusentene, blant annet i kvaliteten på lakk.

Bo Renhahl peker på at saltet som brukes i Norge, i motsetning til i Sverige, ikke bare inneholder natriumklorid, men også kalsiumklorid. Kalsiumklorid gjør at is smelter ved lavere temperatur, men fører også til mer rust.

– Hvordan kan man som forbruker finne ut hvor god rustbeskyttelse en ny bil har?

– Mitt råd når man kjøper ny bil er å spørre om bilen har fått ekstra behandling for rustbeskyttelse når den ble importert til Norge, sier Rendahl.

Mange norske importører gir nemlig nye biler en ekstra behandling, i motsetning til i Sverige.

Les også: Dette er bruktbilene som ruster mest

Kostbart

I Sverige har Swerea beregnet at rust koster det svenske samfunnet 10 milliarder kroner årlig, i reparasjoner, forebyggende behandling og tapt annenhåndsverdi.

– Hva bør man være ekstra oppmerksom på når man kjøper brukt bil?

– Hvis rusten er pusset bort og bilen er nylakkert, kan den være veldig vanskelig å få øye på. Så hvis bilen er nylakkert bør man være ekstra oppmerksom. Ellers ville jeg absolutt fått bilen heist opp, slik at jeg kunne se på den under. Sjekk også alle skjermkanter og spesielt de nedre kantene på dørene, sier Bo Rendahl.

Audun Bergerud reklamerer ikke overraskende med en test av bilen i forkant av kjøpet.

– Og husk, når det gjelder rust, så er det alderen som er den største risikofaktoren, ikke antall kjørte kilometer, sier han.

Audun Bergeruds beste råd mot rust er først og fremst å holde bilen ren, særlig vinterstid, sånn at saltet vaskes vekk.

– Du bør spyle ekstra godt oppunder hjulhuset. Og sørge for at bilen blir tørr, så godt det lar seg gjøre, både utenpå og inni. En varm garasje om vinteren er fint, men har du ikke det, så tørk litt ekstra av med klut etter vask. For å beskytte lakken, bør du polere bilen. Du bør også fikse alle skader med en gang, være ekstra oppmerksom på påskrudde deler, særlig bremseskiver og bremsekalipere.

Les også: «Ikke tro på bilfabrikkenes lange rust-garantier»

Foreslår behandling

– Anbefaler NAF rustbehandling på nye biler?

– Jeg vil foreslå en rustbehandling mens bilen er ganske ny, innen den er et par år gammel, dersom du vil hindre rustskader på sikt. Legger du grunnlaget da er det lettere å følge opp bilen framover. Mange tenker kanskje ikke over dette, eller har ikke planer om å eie bilen i mange år, men hvis du ikke er oppmerksom på rust så er det nestemann som får lide.

– Men dagens biler kommer jo med rustgaranti?

– De kommer med en gjennomrustgaranti, oftest på 8 eller 12 år. Men dette er kun en garanti mot gjennomrusting innenfra og ut. Vær også oppmerksom på at du får godkjent antirustbehandlingen du ønsker å foreta fra bilprodusentene, ellers kan du risikere at du ikke når fram med reklamasjonen av rustskader.

– Ruster alle biler?

– Alle biler ruster, mer eller mindre. Men man kan jo konservere biler slik at de ikke ruster helt opp.

– Hva er egentlig rust, Bo Rendahl?

– Enkelt sagt er det stål som ønsker å gå tilbake til sitt egentlige materiale, som er jernmalm. Det er kun stål som ruster, ikke noe annet materiale.