Skjermbilde av en hotellbookingside.
MEKTIGE SØKEMOTORER: De fleste av oss går direkte på hotellets hjemmeside når vi bestiller hotellrom i Norge, men vi bestiller hos en av de store søkemotorene når vi skal ha hotell i utlandet.
Blir du lurt av nettgigantene?

Slik får du billigst hotell

Svært mange av oss bestiller hotell via bookingsider på nettet. Nettgiganter som Booking.com og Hotels.com hevder de markedsfører hotellene og gir deg rabatterte priser, mens hotellene sier du alltid får best pris og flere fordeler på deres hjemmesider. Hvem har rett?

Del denne artikkelen

– Det er alltid billigere når du booker direkte hos oss, sier salgsdirektør Nils Korsvoll i Nordic Choice Hotels til Motor. 

– Kundene som bestiller på hjemmesiden til Nordic Choice Hotels får også bonuspoeng, bedre avbestillingsvilkår, kan betale ved utsjekk, og flere andre goder, fortsetter han.

Nils Korsvoll får følge av kommunikasjonssjef Kirsten Aggersborg i kjeden Guldsmeden Hotels, som blant annet har et hotell i Oslo og flere hoteller i København med mange norske gjester.

–     Du får bedre priser og bedre betingelser på våre hjemmesider, sier hun, uten å nøle.

«De bruker navn og bilder fra våre hoteller, samt fiktive priser, for å lokke gjestene inn på sine sider. Dette er en jungel.»
Kirsten Aggersborg, kommunikasjonssjef i kjeden Guldsmeden Hotels

Hvor får du rommet billigst?

Både Aggersborg og Korsvoll får støtte i sine uttalelser fra det tyske forbrukerforumet Mydealz som har tatt 200 stikkprøver.

De viste at det å bestille direkte på hotellets hjemmesider var billigst i sju av ti tilfeller. Byrået Triptease, som hjelper hoteller med å få flere direktebestillinger, har gjort millioner av sammenligninger. Deres fasit er at direktebestilling er billigst i 53 prosent av tilfellene.

Så hvorfor jobber hotellene med bookingsidene?

Det er fordi du og jeg bruker nettopp disse sidene, mens aksjekursene stiger og de får mer og mer makt.

– Vi samarbeider med Booking.com, som vi har opplevd som ryddige. Vi er avhengige av et samarbeid fordi så mange av våre potensielle gjester bruker disse sidene. Er vi ikke der, er vi mye mindre synlige. Samtidig dukker det stadig opp såkalte affiliates, som vi ikke kan kontrollere og som ikke forholder seg til noen regler. De bruker navn og bilder fra våre hoteller, samt fiktive priser, for å lokke gjestene inn på sine sider. Dette er en jungel, sier Kirsten Aggersborg.

Nils Korsvoll har også et ambivalent forhold til boookingsidene.

– Jeg kan gjerne betale en provisjon for at de markedsfører oss i Kina, det ville blitt dyrt for oss å bygge opp sider på kinesisk. Samtidig er det ikke heldig for oss at de stikker av med en del av profitten når nordmenn skal bestille hotell i Bergen eller Berlin.

Les også: Slik bestiller du hotell smartere

Hvem er du kunde av?

Det er vanskelig for oss som hotellgjester å forstå pengestrømmene og mekanismene bak hotellbestillingene.

En ting du bør ha klart for deg er at hvis du eksempelvis bestiller via Booking.com, som er den raskest voksende hotellbestillingssiden på nett, så er kundeforholdet ditt til Booking.com og de betingelser som er oppgitt der.

Oppdager du i ettertid at eksempelvis avbestillingsreglene er annerledes på hotellet, er du fortsatt kunde av den du har bestilt av.

– Vi har opplevd store utfordringer med dette, og at gjestene blir sure på oss. Samtidig er det en av våre konkurransefordeler opp mot de store nettgigantene at vi kan tilby gjester som bestiller direkte bedre betingelser, sier Kirsten Aggersborg.

– Hvorfor kan dere ikke gi gjester som booker direkte bedre pris?

– Det gjør vi jo også. Men nettstedene har hatt som regel at vi ikke får være billigere i pris, de har bukta og begge endene, kan man si. Vi kjenner på at vi ikke har noe valg, de er så store og mektige, sier Aggersborg.

Nils Korsvoll vil ikke si hva slags avtale Nordic Choice Hotels har med bookingssidene når det gjelder prising, men påpeker at selv en aktør som Nordic Choice Hotels blir bittesmå i forhold.

– Disse bookingssidene har enorme markedsføringsbudsjetter som brukes på Google. Det gjør at de havner øverst på så å si alle hotellsøk.

Pengestrømmen

Provisjonen hotellene betaler til bookingsidene er fra 15 prosent og oppover, avhengig av hvilken bookingside det er snakk om og hva slags samarbeid. For å være høyt oppe på søket til den enkelte nettside, og eksempelvis få stempelet «bestselger», må hotellene betale større provisjon.

– Og hvor går alle disse pengene, spør Kirsten Aggersborg. 

– Vi investerer i hoteller, betaler skatt, skaper arbeidsplasser og betaler gode lønninger. Jeg kan ikke se at disse nettsidene på noen måte bidrar til bærekraftig turisme.

Nils Korsvoll sier at det også for Nordic Choice Hotels er et moralsk dilemma å samarbeide med disse aktørene, men at man i realiteten ikke har noe valg hvis man vil overleve i bransjen.

– Og de blir stadig mektigere, sier Nils Korsvoll.

«Disse bookingssidene har enorme markedsføringsbudsjetter som brukes på Google. Det gjør at de havner øverst på så å si alle hotellsøk.»
Nils Korsvoll, salgsdirektør i Nordic Choice Hotels

Hvem er rikest i reiseriket her?

Det er to store aktører i verden for bestilling av hoteller på nett. Begge er amerikanske og er verdt ufattelig mye penger – uten å eie et eneste hotell:

Priceline Group eier Booking.com (markedsledende) og flere andre store søkemotorer for bestilling av hoteller, som Agoda og Kayak. Dette selskapet nærmer seg en verdi på 100 milliarder dollar. Med det er de verdens største reiselivsgigant. Til sammenligning er Royal Caribbean Cruise Lines knapt verdt en fjerdedel, 23, 5 milliarder dollar. Selv den verdensomspennende hotellkjeden Marriott blir små i forhold, med en verdi på litt over 38 milliarder dollar. 

Expedia er den andre store nettaktøren, og dette er også morselskapet til en rekke andre hotellsøkesider, som Hotels.com og Trivago. Expedia har en verdi på knappe 23 milliarder dollar.

Kilde: Manager Magazin/Thomson Reuters Datastream (juli/2017)

Slik bestiller vi hotell

Et flertall av oss bestiller direkte på hotellets hjemmesider når vi bestiller opphold i Norge, mens de fleste nordmenn bestiller via bestillingssider på nett når vi bestiller utenlands, viser en undersøkelse gjort av Kantar TNS for NHO Reiseliv (2016). Andelen bestillinger via bookingportalene er økende.