En dame (til venstre) og en mann på hver sin side av en blå bil.
NYBAKT EKTEPAR, NY BIL: Ingebjørg Thoresen og Knut Sparhell valgte ladbar hybrid, og synes det er bra både for miljøet og for lommeboka. Foto: Tom Hansen
Ingebjørg (60) og Knut (60) valgte plug-in:

«Har aldri lært så mye om økonomisk og sikker kjøring som nå»

Sist Knut Sparhell fylte tanken, gikk det på 38,5 liter bensin. Da hadde han kjørt 2100 kilometer. IT-ingeniøren er like begeistret for teknologien som økonomien ved å kjøre en plug-in.

Del denne artikkelen

Det nybakte ekteparet ser ikke bare med beundring på hverandre. Også den snertne blå Ioniqen får noen varme blikk.

Knut Sparhell var vel det man kan kalle en ihuga Ford-mann. Men som teknointeressert ventet han spent på Fords første skritt inn i en elektrifisert framtid.

Det ble med et halvhjertet forsøk med en Focus Electric.

Les også: «Valgte hybrid på grunn av pris og innbyttepris»

Men så bestilte Ingebjørg en prøvetime til ham på en Toyota hybrid. Da var det gjort.

Knut ble overbevist om hybrid-teknologiens fordeler og begynte å lese seg opp på teknologi og finesser. I mai 2017 kjøpte de seg en Ioniq plug-in.

– Jeg er veldig fornøyd. Jeg har hatt én service, sier han – før han refererer til regnestykket nevnt innledningsvis: 38,5 liter på 2100 kilometer.

– Det er bra for miljøet og bra for økonomien, fastslår Sparhell.

I dag er han en aktiv stemme i det internasjonale forumet til Ioniq-eierne.

– I 2007 skrev jeg faktisk en artikkel om at biler med halvstore batterier som kan kjøres helektrisk i daglig bruk, må være det beste for miljøet, sier Sparhell og smiler.

Lite ante han om at plug-in bilene skulle herje på salgsstatistikkene drøye 10 år senere.

– Jeg har kjørt bil i 42 år. Jeg har aldri lært så mye om økonomisk og sikker kjøring som etter at jeg fikk denne bilen. Førerassistanseprogrammene har gjort meg til en bedre sjåfør.

Han er glad i alt utstyret på bilen. Som for eksempel ventilerte seter på varme dager og den svært så effektive elektriske varmen på de kalde dagene. Og, ikke minst, rattvarmen.

– Etter 10 sekunder er det lunkent, etter et halvt minutt er det godt og varmt.

– Jeg er litt oppi åra, jeg er 193 cm lang, og jeg har litt pondus. Da er det veldig behagelig at setet går helt tilbake når jeg skrur av tenningen og tilbake i min faste posisjon når jeg skrur den på. Det letter inn- og utstigningen veldig, sier han.

Les også: Hybrid, ladbar hybrid eller elbil – dette sier ekspertene i Leaseplan

Men det er én glassklar betingelse for å få mest ut av en bil som dette:

– Skal du kjøre plug-in så må du lade hjemme. Ellers drasser du rundt på et stort batteri til ingen nytte, fastslår Sparhell.

TALLENES TALE

  • De betalte: Kr. 345.000.
  • Rekkevidde strøm: 50,8 km (Målt av Motor. Oppgitt 63 km)
  • Forbruk: 0,24 l/mil (Snittforbruk blandet kjøring, målt av Motor.)
  • Antatt verditap per år: Kr. 30.000–50.000.