En hvit bil kjører gjennom en bygate.
TIDLØST PREG: VW Polo er komfortabel, lettkjørt og kommer med mange motorvarianter.
Bruktbilguide VW Polo:

Liten storbil med masse utstyr

Polo-generasjonen som kom i 2009 og som ble erstattet av ny modell i fjor, satte en ny standard for utstyr og komfort i småbilklassen. Blant annet kunne du få den med xenonlys og den behagelige dobbeltklutsjautomaten (DSG).

Del denne artikkelen

Komfortmessig er det ikke det store spranget fra Polo og opp til Golf av samme årgang.

Spesielt støymessig er det minst like bekvemt i lillebroren.

Interiøret gir også det samme solide og logiske inntrykket, men alt er mørkt og ganske dystert.

Skal du ha en bil som inspirerer og setter følelsene i sving, så kryr det av alternativer. Fordelen er at bilen har et tidløst preg.

Interiøret på en bil. SOLID: Interiøret er solid og logisk, som på storebror VW Golf. Foto: Egil Nordlien

En 2009 modell av Polo ser fortsatt moderne ut i trafikkbildet.

Men ingen har samme solide storbilfølelse bak rattet. Baksetet er også godkjent for to personer, men i bagasjerommet merkes småbildimensjonene.

Les også: VW Polo ble mer miljøvennlig etter oppgradering

280 liter er ganske snaut sammenliknet med enkelte mer høybygde konkurrenter.

Det er mange motoralternativer å velge mellom. Selv med en liten tresylindret bensinmotor på 70 hk. blir den drøyt 1000 kilo bilen grei nok til alminnelig bruk – selv om den tidvis brummer som en diesel.

Det kjappe DSG-giret gjør den riktig sprek – uansett motorstørrelse.

Tyske Dekra, som utfører flere enn 26 millioner bruktbilkontroller over hele verden årlig, Dekra, fastslår følgende om Polo: «Som forventet blant de beste i sin klasse».

Les også: Slik blir VWs nye elektriske folkevogn

PLUSS: Komfortabel, lettkjørt, mange motorvarianter.

MINUS: Ingen plassvinner, litt kjedelig.

PRISEKSEMPEL: 2015 modell med bensinmotor på 90 hk. og rundt 50.000 kilometer: Cirka 150.000 kroner.

Det ligger i øyeblikket hele 278 Polo (2013-2016) på Finn.no, inkludert 11 Polo Cross (litt bedre bakkeklaring og litt røffere kosmetikk).

SIKKERHET: Fem av fem stjerner av EuroNCAP i 2009. Fikk høyeste score for passasjerbeskyttelse, og bare rattstammen kunne utgjøre en fare for sjåfør.

Høy beskyttelse for barn, men trekkes for manglende info om airbagens funksjon mot et barnesete.

RUST: Er godt behandlet fra fabrikk og har også et omfattende oppfølgingsprogram.

Skjøter er tette, og utsatte hulrom beskyttet. Men det er ingen garanti mot rust, så sjekk.

ANBEFALTE MOTORER: Mye å velge mellom. DSG (dobbeltklutsjautomat) er en nytelse, da føles 90 hk. både sprekt og komfortabelt.

Men sjekk service og historikk, det har vært en del kluss med disse kassene. Manuelt gir er økonomisk sett litt tryggere.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Minst Comfortline (starter på Trendline), med blant annet automatisk klimaanlegg. Toppmodellen Highline er mest en kosmetisk oppgradering. Polo var første småbil med mulighet for Xenonlys.

KJENTE PROBLEMER: Slitte bremseskiver, støtdempere som lekker, svikt på hornet og eventuelt overvåking av lufttrykk i dekkene.