PRAKTISK: Citroën Grand C4 Picasso er kanskje ikke den barskeste bilen i gata, men garantert blant de mest praktiske og komfortable. Foto: Rune Korsvoll

Citroën Grand C4 Picasso

Perfekt for en familie med flere barn

For en familie med to eller tre barn er Citroën Grand C4 Picasso en perfekt bil. Bagasjerommet sluker det meste, og i baksetet får du plass til tre barneseter. Den enormt store frontruten gjør imidlertid at dette er en bil vi ikke vil møte en elg i.

Publisert

+ Praktisk, rimelig og komfortabel

- Sikkerhetsutstyr, fare for elg?

Dette er kanskje ikke den kuleste bilen i gata, men mens naboen sliter med plass til barn og bagasje, kan du åpne den store bakluka og lempe inn det meste familien må ha med seg.

Den effektive plassen er 632 liter, som kan økes til 793. Baksetene er nemlig tre separate stoler som kan skyves fram og tilbake. Det betyr at tre barneseter (hvis de ikke er alt for store) får plass. Det er ikke mange biler hvor dette er mulig.

Grand C4 Picasso leveres standard med sju seter, så du blir populær på fotballaget til barna også. Når de to bakerste setene ikke er i bruk, felles de enkelt ned i gulvet i bagasjerommet. Et lite speil i taket gjør at du kan se alle barna i baksetet mens du kjører.

Les også: Dette er de sikreste bilene for familier med barn

Den aller billigste utgaven av bilen kommer med en dieselmotor på 99 hester og manuelt gir. Prisen er 310.000 kroner ferdig på veien. Det er billig for en så stor og praktisk bil.

Vår testbil med 130 hesters bensinmotor, automatgir og høyeste utstyrsnivå Exclusive, koster 389.900 kroner. Den gir mye komfort på veien, med myk fjæring på fransk vis og behagelig støynivå i kupeen.

Automatgiret bidrar til den komfortable kjørefølelsen. Det samme gjør den dynamiske fartsholderen, som passer avstanden til bilen foran når du kjører på landeveien.

Motoren er sterk nok for de fleste anledninger, og fabrikken oppgir et forbruk på bare 0,5 liter på mila. Vi målte 0,69 på en blanding av by- og motorveikjøring på vinterføre i minus fire-fem grader.

Les også: Peugeot og Citroën avslører bilenes virkelige forbruk

Pass opp for elg

Interiøret er ikke det mest oversiktlige og intuitive. Det krever tilvenning.

En liten girspak sitter på toppen av dashbordet, og instrumentene er plassert på dashbordet mellom fører og passasjer.

Vi brukte omtrent en dag på å finne DAB-frekvensene på radioen (instruksjonsbok leses bare i ytterste nød), men ryggekameraet gir god sikt bakover. I tillegg er oversikten ut fra førerplassen god, takket være en todel A-stolpe med et ganske stort vindu i mellom.

Les også: Dette er de nye elbilene som kommer i 2018

Det vi ikke liker med bilen er den enorme frontruten som strekker seg et stykke opp på taket. Den gir kanskje en følelse av lys og luft i kupeen, men gjør også at sola treffer deg med full kraft store deler av dagen.

Vår største bekymring er imidlertid hva som skjer dersom du er uheldig og kolliderer med en elg. Sjansen for at den kommer inn i bilen gjennom den store frontruten, må være betydelig. 

C4 Picasso fikk fem stjerner og gode poengsummer for sikkerheten til voksne og barn i EuroNCAPs kollisjonstest allerede i 2013.

Ifølge utstyrslisten har ikke Grand C4 Picasso verken kollisjonsvarsler eller noen form for nødbrems for andre biler eller fotgjengere. Det betyr at den ikke vil kunne få toppkarakter etter dagens strengere EuroNCAP-regler.

DATA

Pris: Testbil kr 389.900,- (Exclusive-utstyr).
Motor: Bensin 130 hk, forhjulstrekk, automatgir.
Lengde: 4,60 m.
Forbruk: 0,50 l/mil, CO2-utslipp 112 gram blandet kjøring.
Bagasjerom opptil 632-793 liter.