INGEN GARANTIER: Tesla har de dårligste elbil-garantiene, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet direktør Randi Flesland. Foto: CW foto

Stor undersøkelse fra Forbrukerrådet:

Tesla dårligst på kapasitetsgaranti

Tesla er den eneste elbilprodusenten som ikke gir kapasitetsgaranti på batteriet. De fleste bilmerkene garanterer at du har minimum 70 prosent av batterikapasiteten i minst åtte år.

Publisert Sist oppdatert

Manglende garantier på batteriets kapasitet er så vesentlig ifølge Forbrukerrådet at den amerikanske elbilprodusenten havner helt nederst i en rangering av alle elbilmerkene på det norske markedet.

Tesla har en batterigaranti på åtte år med ubegrenset kjørelengde. Ingen andre elbilprodusenter garanterer batteriet i flere år enn åtte. Tesla har heller ingen begrensning på kjørelengden, slik alle andre har.

Men det hjelper ikke med gode garantivilkår for at batteriet skal virke, når ikke kapasiteten garanteres, mener Forbrukerrådet.

Les også: Nå selger Nissan over 100 Leaf’er om dagen

– Kapasiteten betyr mye

10 av elbilprodusentene garanterer at batteriets kapasitet skal være på minst 70 prosent etter åtte års bruk, eller i en viss kjørelengde – som oftest ca. 150 000 kilometer.

Tesla gir ingen garantier på kapasiteten.

TESTANSVARLIG: Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen

– En kapasitetsgaranti garanterer deg mot dramatisk svekkelse av batterikapasiteten og dermed også rekkevidden. Derfor har gjenværende batterikapasitet stor betydning både for bruksverdien og annenhåndsverdien, skriver Jogrim Aabakken, Forbrukerrådets testansvarlige i en fyldig rapport (ekstern link).

– Tesla tilbyr en bransjeledende åtte års batteri- og drivenhetsgaranti med ubegrenset kjørelengde, hvilket våre kunder er svært fornøyde med. Vi har ikke sett etterspørsel etter en kapasitetsgaranti, ettersom batteriene våre er av høy kvalitet, bilene våre har bransjeledende rekkevidde, og fordi vi er sterkt dedikerte til kundeservice. Vi setter imidlertid pris på, og vil kontinuerlig besvare, tilbakemeldinger fra våre kunder, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge. 

Les også: Motor har prøvekjørt Tesla Model 3

– Merverdi

Alle batterier vil over tid tape kapasitet. Derfor er det ingen av elbilprodusentene som garanterer mer enn 75 prosent kapasitet etter åtte år.

Forbrukerrådet mener kapasitetsgarantier er verdifulle.

– I motsetning til batterigaranti gir kapasitetsgaranti deg merverdi fra bilen er ny, skriver Aabakken i sin rapport.

Tesla havnet også sist i fjor, da Forbrukerrådet forrige gang gransket elbilgarantiene. Forrige uke presenterte Forbrukerrådet sin granskning av nybilgarantier. Også der kom Tesla svakt ut.

Les også: Volkswagen beklager i ny diesel-skandale

Hyundai best

De beste elbilgarantiene har Hyundai, tett fulgt av Volkswagen, BMW og Mitsubishi.

Alle fire har åtte års garanti på batteriet med inntil minst 160 000 kilometers kjørelengde, og en garantert kapasitet etter åtte år på minst 70 prosent.

Det eneste som skiller er at Hyundai aksepterer 200 000 kilometers kjørelengde.

Nissan Leaf, som er i ferd med å bli en gedigen suksess med enormt salg, har ifølge Forbrukerrådet også gode garantivilkår. Kia, som er kåret til å ha de beste nybilgarantiene, kommer litt dårligere ut på elbilgarantier.

Les også: I USA er det ikke akkurat miljøvennlige elbiler som dominerer

Best hybrid-garantier

Forbrukerrådet har også gransket batterigarantiene til de ladbare hybridbilene. Også her er Hyundai best, med BMW, Mitsubishi og Volkswagen like bak.

Blant ikke-ladbare hybridbiler er det Suzuki som er klart best. De garanterer minst 80 prosent gjenværende batterikapasitet etter fem år.

Nederst i denne gruppen er Peugeot, som på sin hybridbil 508 RXH ikke gir noen garantier.