Rushtrafikk i storby
ENIGE OM 2030-MÅLET: Reduksjonen på 37 prosent for nye personbiler tar utgangspunkt i 2020-nivå. Foto: Shutterstock
EU enig om skjerpet klimamål for biler:

Utslippene skal ned 37,5 prosent innen 2030

EUs forhandlere er enige om å kutte CO2-utslipp fra nye personbiler med 37,5 prosent innen 2030, ifølge østerrikske myndigheter.

Del denne artikkelen

For varebiler er målet 31 prosent kutt i CO2. Klimamålet er et kompromiss etter det som omtales som harde forhandlinger.

EU-parlamentet gikk i høst inn for et kutt på 40 prosent fra nye personbiler, mens EU-kommisjonens opprinnelige forslag var et mål om kutt på 30 prosent.

Forhandlere fra ministerrådet, EU-parlamentet og EU-kommisjonen kom til enighet mandag kveld, opplyser Østerrike, som for tiden har formannskapet i EU.

– Med disse ambisiøse målene viser Europa nok en gang hvordan Parisavtalen og COP24 omgjøres til handling, sier EUs klimakomissær Miguel Arias Cañete.

COP24 er navnet på det store klimamøtet i Polen som akkurat er avsluttet.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

Tips fra NAF
Elbil og lading

Må utliknes

Reduksjonen på 37 prosent for nye personbiler tar utgangspunkt i 2020-nivå. 2030-målet vil gjelde for produsentens samlede bilpark, noe som innebærer at salg av høyutslippsmodeller må utliknes med salg av lav- og nullutslippsbiler.

Klimamålene for biler er en del av EUs tiltak for å redusere klimautslipp for å begrense global oppvarming.

Enigheten må nå godkjennes formelt i både EU-parlamentet og ministerrådet før den kan tre i kraft.

Les også: «Alle land kan gjøre som Norge»

Tommelen ned

Den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA responderte – ikke helt overraskende – i negative vendinger:

– Disse målene vil bli ekstremt krevende for Europas bilindustri. De vil kreve mye større salg av elektriske biler og andre lavutslippsbiler enn vi hittil har sett det er mulig å få til. Stadig er det noen store hindere i veien for at forbrukerne skal ta til seg disse bilene – som blant annet pris og infrastruktur, sier Erik Jonnaert, generalsekretær i ACEA.

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

(©NTB)