Illustrasjonsfoto av menn i diskusjon
STOR KRANGEL OM LITEN SKRIFT: Leiebilselskapet Sixt forlangte 170.000 av et NAF-medlem som ikke hadde lest den lille skriften om at man måtte ringe både Sixt og politiet etter en ulykke. Foto: Illustrasjonsfoto/Shutterstock
NAF-medlem krevd for 170.000 kroner:

Gigantregning for å ikke ringe politiet etter leiebil-krasj

Leiebilselskapet Sixt krever at kundene skal lese flere tettskrevne sider med generelle vilkår, selv om man ikke får vilkårene utlevert. Da en nordmann ikke leste, krevde Sixt ham for 170.000 kroner.

Del denne artikkelen

– Urimelig og uvanlig, mener NAF, som hjalp den uheldige nordmannen da Sixt sto på sitt – og saksøkte ham.

Den uvanlige historien begynte høsten 2013, da mannen kolliderte med leiebilen han leide av Sixt.

Bilen fikk store materielle skader, men var fortsatt kjørbar. Det oppsto heller ingen personskade.

Den norske mannen varslet ikke politiet etter uhellet. Men han kontaktet Sixt, som ba ham kjøre til nærmeste utleiekontor for å få en ny bil.

Les også: Slik unngår du leiebilfellene

Faksimile fra leiebilkontraktUVANLIG VILKÅR: På side fire i de generelle vilkårene opplyser Sixt om at politiet skal varsles umiddelbart, selv ved mindre materielle skader. Faksimile av generelle vilkår fra Sixt.

Burde spurt etter vilkårene

To måneder senere fikk han kjemperegningen i posten. Sixt viser til at nordmannen har akseptert de generelle leievilkårene da han undertegnet papirene på utleiestasjonen. Langt ut i de generelle vilkårene, som er listet opp i et seks siders hefte med til dels liten skrift, står det at man skal varsle politiet umiddelbart selv ved mindre skader på bilen.

Det må gjøres enten på telefon eller ved å reise til nærmeste politistasjon.

Bilkunden hevder han ikke har fått vilkårene utlevert. Han hevder også at han ikke fikk opplyst om dette kravet i vilkårene da han etter ulykken kontaktet Sixt.

Leiebilselskapet kan ifølge dommen ikke dokumentere at kundene har fått vilkårene utlevert. Men de mener kunden burde spurt etter dem, lest og satt seg inn i dem – før han kjørte av gårde fra utleiestasjonen.

Les også: Huskeliste når du skal leie bil

«Gjemt bort»

Leiebilselskapet har engasjert inkassobyrå for å drive inn gjelden. De har krevd at søksmålet skal behandles etter tysk rett, og de har tatt saken både til Forliksrådet og domstolene.

Nå har Sandefjord tingrett, som har behandlet søksmålet, gitt leiebilkunden fullt medhold.

– Vilkåret om å varsle politiet er «gjemt bort» i generelle vilkår som ikke en gang følger med ved utleveringen av leieavtalen, skriver tingretten – som legger leiebilkundens versjon til grunn og har gitt ham fullt medhold.

Les også: «Vil du bli rik på kriminalitet, bør du begynne å selge bruktbiler»

Advokat Silje Meek i NAFFØRTE SAKEN: Silje Meek i NAF Advokat.

– Uvanlig vilkår

Hans advokat, Silje Meek fra NAF Advokat, er glad for dommen hvor NAF-medlemmet frifinnes.

– Et motsatt resultat ville vært urimelig. Dette var et uvanlig vilkår, og når vilkåret får så store konsekvenser burde det i alle fall blitt gjort tilgjengelig. Vilkåret kan ikke gjemmes bort, sier Meek til Motor.

Advokaten til Sixt, Asker-advokaten Trond Ellingsen, opplyser til Motor at han ikke har snakket med sin klient etter at dommen falt – og at det dermed ikke er avklart om dommen ankes.

Leiebilselskapet Sixt har kontorer over hele Norge, og opplyser på sine nettsider at de er det markedsledende leiebilselskapet i Tyskland.